|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. Vývoj gramotnostních dovedností. - Faktory ovlivňující gramotnost. - Podmínky a metody rozvoje gramotnosti ve škole. - Diagnostikování čtenářských dovedností, porozumění čtenému textu. - Metody hodnocení. - Cesta dítěte ke čtenářství. - Čtenářské strategie. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Projekty k rozvoji čtenářské gramotnosti. - Metoda dobrého startu. - Úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti. - Role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| podmínky rozvoje čtenářské gramotnosti |
| podmínky rozvoje čtenářské gramotnosti |
| metody rozvoje čtenářské gramotnosti |
| metody rozvoje čtenářské gramotnosti |
| rozvoj čtenářských strategií dítěte mladšího školního věku |
| rozvoj čtenářských strategií dítěte mladšího školního věku |
| úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti |
| úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti |
| role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti |
| role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit projekt k podpoře čtenářství v podmínkách primárního vzdělávání |
| vytvořit projekt k podpoře čtenářství v podmínkách primárního vzdělávání |
| aplikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti |
| aplikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti |
| interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
| interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
| vymezit klíčové pojmy čtenářské gramotnosti |
| vymezit klíčové pojmy čtenářské gramotnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Altmanová, J. et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.
-
Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
-
Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
-
Gavora, P. Sťažená cesta ku gramotnosti: výskum rodičov, ktorí čítajú deťom len sporadicky..
-
Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
-
Lepilová, K. Cesty ke čtenářství.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
-
Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.
|