Předmět: Filosofické a antropologické pozadí výchovy

« Zpět
Název předmětu Filosofické a antropologické pozadí výchovy
Kód předmětu USP/Z2FAP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Od mýtu k logu: téma člověka a výchovy v dějinách myšlení (mytologie, náboženství, filosofie) 2. Člověk versus zvíře: kultura, tradice a výchova jako charakteristiky lidského způsobu bytí 3. Tělo, duše, duch: způsoby transcendence animální zakotvenosti v holistické výchově 4. Posvátné a profánní: spirituální dimenze kontra odlidštění zvěcnělé pedagogiky 5. Přirozenost člověka jako muže a ženy: problematika pohlaví, genderu a feminismu v pedagogickém procesu 6. Podoby lásky: pedagogický erós 7. Já a druhý, tvář a dialog: personální kontra zvěcňující vztah k lidem 8. Odcizení a seberealizace v lidské práci: sociální kritika 9. Horizont smrti: pedagogická teleologie a konečnost života 10. Smysl a absurdita života: autentická a neautentická existence, seberealizace v práci, vztazích a rozvoji druhých 11. Etika a morálka: výchova charakteru, etická dilemata v pedagogickém prostředí 12. V zajetí paradigmatu: základní vzory filosofie výchovy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Analýza textu
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
kriticky přemýšlet
kriticky přemýšlet
to think critically
to think critically
aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů
aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů
to apply critical thinking to reading sources
to apply critical thinking to reading sources
přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit
přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit
to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them
to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them
Výsledky učení
Odborné znalosti
porozumění člověku v dějinách myšlení
porozumění člověku v dějinách myšlení
dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch)
dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch)
vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty)
vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty)
spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci
spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci
horizontu smrti, smyslu a absurditě života
horizontu smrti, smyslu a absurditě života
Odborné dovednosti
reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru
reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru
aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata
aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata
kriticky myslet
kriticky myslet
podkládat tvrzení argumenty
podkládat tvrzení argumenty
vztahovat svůj život k filosofickým tématům
vztahovat svůj život k filosofickým tématům
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Cahill, K. M. Towards a Philosophical Anthropology of Culture: Naturalism, Relativism, and Skepticism. New York. 2021.
  • Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
  • Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
  • Sokol, J. Filozofická antropologie. Člověk jako osoba..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr