Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Od mýtu k logu: téma člověka a výchovy v dějinách myšlení (mytologie, náboženství, filosofie) 2. Člověk versus zvíře: kultura, tradice a výchova jako charakteristiky lidského způsobu bytí 3. Tělo, duše, duch: způsoby transcendence animální zakotvenosti v holistické výchově 4. Posvátné a profánní: spirituální dimenze kontra odlidštění zvěcnělé pedagogiky 5. Přirozenost člověka jako muže a ženy: problematika pohlaví, genderu a feminismu v pedagogickém procesu 6. Podoby lásky: pedagogický erós 7. Já a druhý, tvář a dialog: personální kontra zvěcňující vztah k lidem 8. Odcizení a seberealizace v lidské práci: sociální kritika 9. Horizont smrti: pedagogická teleologie a konečnost života 10. Smysl a absurdita života: autentická a neautentická existence, seberealizace v práci, vztazích a rozvoji druhých 11. Etika a morálka: výchova charakteru, etická dilemata v pedagogickém prostředí 12. V zajetí paradigmatu: základní vzory filosofie výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
kriticky přemýšlet |
kriticky přemýšlet |
to think critically |
to think critically |
aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů |
aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů |
to apply critical thinking to reading sources |
to apply critical thinking to reading sources |
přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit |
přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit |
to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them |
to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumění člověku v dějinách myšlení |
porozumění člověku v dějinách myšlení |
dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) |
dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) |
vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) |
vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) |
spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci |
spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci |
horizontu smrti, smyslu a absurditě života |
horizontu smrti, smyslu a absurditě života |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru |
reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru |
aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata |
aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata |
kriticky myslet |
kriticky myslet |
podkládat tvrzení argumenty |
podkládat tvrzení argumenty |
vztahovat svůj život k filosofickým tématům |
vztahovat svůj život k filosofickým tématům |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Cahill, K. M. Towards a Philosophical Anthropology of Culture: Naturalism, Relativism, and Skepticism. New York. 2021.
-
Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
-
Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
-
Sokol, J. Filozofická antropologie. Člověk jako osoba..
|