Předmět: Základy psychologie

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu USP/Z1ZP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Karin, Mgr.
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Rozbor prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavní obory. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu edukace - Pozornost a její význam v procesu edukace - Paměť a její význam v procesu edukace - Emoce a jejich význam v procesu edukace - Jazyk a řeč a jejich význam v procesu edukace - Motivace a její význam v procesu edukace - Učení - Myšlení a jeho význam v procesu edukace - Inteligence a tvořivost a jejich význam v procesu edukace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
Odborné dovednosti
navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytvořit pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
vytvořit pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
připravit a demonstrovat efekty některých objektivních optických iluzí
připravit a demonstrovat efekty některých objektivních optických iluzí
vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti
vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Pozorování
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Didaktický test
Didaktický test
Dotazník
Dotazník
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
  • Lukšík, I. & Marková, D. Životné štýly a reprodukcia. In Kontexty ľudskej reprodukcie na Slovensku..
  • Lukšík, I. Rezidenciálna reziliencia - kontextuálna povaha psychologických konštruktov. In Sadovská Halamová J.(ed.) Komunitná psychológia na Slovensku. Zborník z vedeckej konferencie Komunitná psychológia na Slovensku Bratislava: UK, 53-65..
  • Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
  • Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
  • Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada. 2021.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Plháková, A. Dějiny psychologie.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
  • Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr