Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková propedeutika. - Vstupní jazyková diagnostika úrovně znalostí českého jazyka jako jazyka mateřského. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Vliv a podmíněnost vývoje. Posloupnost vývoje v jazykových rovinách a možnosti individuálního přístupu. - Diagnostika řeči - vývojové hledisko a hledisko jazykových rovin. - Foneticko-fonologická rovina jazyka - vnímání, porozumění žákem. Zvuková stránka jazyka. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka - užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka - porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Pragmatická rovina jazyka - užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Odraz rovin jazyka v pedagogických dokumentech a v učebnicích. - Činnosti a motivace žáků k rozvoji jazykových dovedností. - Rétorika v pedagogické komunikaci učitele v primárním vzdělávání. - Výzkumy v oblasti jazykových dovedností žáka. - Jazyková kultura.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat prostředky jazykových rovin českého jazyka |
definovat prostředky jazykových rovin českého jazyka |
popsat vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku |
popsat vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku |
analyzovat poznávání jazykových prostředků dítětem mladšího školního věku |
analyzovat poznávání jazykových prostředků dítětem mladšího školního věku |
popsat vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat možnosti individuálního přístupu pro rozvoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku |
popsat možnosti individuálního přístupu pro rozvoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout aktivity pro rozvoj řeči a komunikace u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity pro rozvoj řeči a komunikace u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků morfologicko-syntaktické roviny u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků morfologicko-syntaktické roviny u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků lexikálně-sématické roviny u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků lexikálně-sématické roviny u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků pragmatické roviny u dětí mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků pragmatické roviny u dětí mladšího školního věku |
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český (http:/prirucka.ujc.cz).
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice: KAVA-PECH., 2010.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha: Karolinum., 2011.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Univerzita Palackého., 1998.
-
Doležalová, J. Strategie porozumění textu a studenti učitelství. Orbis scholae, 9(3), 11-124. Praha: UK., 2016.
-
Filipec, J. et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. S dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Academia., 2010.
-
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha: Univerzita Karlova., 2010.
-
Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada., 2011.
-
Hauser, P. et al. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. Brno: Nová škola., 2001.
-
Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada., 2012.
-
Kraus, J. et al. Člověk mluvící. Voznice: Leda., 2011.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
|