Předmět: Mateřský jazyk v primárním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/Z1MJ
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Jazyková propedeutika. - Vstupní jazyková diagnostika úrovně znalostí českého jazyka jako jazyka mateřského. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Vliv a podmíněnost vývoje. Posloupnost vývoje v jazykových rovinách a možnosti individuálního přístupu. - Diagnostika řeči - vývojové hledisko a hledisko jazykových rovin. - Foneticko-fonologická rovina jazyka - vnímání, porozumění žákem. Zvuková stránka jazyka. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka - užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka - porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Pragmatická rovina jazyka - užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Odraz rovin jazyka v pedagogických dokumentech a v učebnicích. - Činnosti a motivace žáků k rozvoji jazykových dovedností. - Rétorika v pedagogické komunikaci učitele v primárním vzdělávání. - Výzkumy v oblasti jazykových dovedností žáka. - Jazyková kultura.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat prostředky jazykových rovin českého jazyka
definovat prostředky jazykových rovin českého jazyka
popsat vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku
popsat vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku
analyzovat poznávání jazykových prostředků dítětem mladšího školního věku
analyzovat poznávání jazykových prostředků dítětem mladšího školního věku
popsat vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat možnosti individuálního přístupu pro rozvoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku
popsat možnosti individuálního přístupu pro rozvoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku
Odborné dovednosti
navrhnout aktivity pro rozvoj řeči a komunikace u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity pro rozvoj řeči a komunikace u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků morfologicko-syntaktické roviny u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků morfologicko-syntaktické roviny u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků lexikálně-sématické roviny u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků lexikálně-sématické roviny u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků pragmatické roviny u dětí mladšího školního věku
navrhnout aktivity k poznání jazykových prostředků pragmatické roviny u dětí mladšího školního věku
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český (http:/prirucka.ujc.cz).
  • Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice: KAVA-PECH., 2010.
  • Čermák, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha: Karolinum., 2011.
  • Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Univerzita Palackého., 1998.
  • Doležalová, J. Strategie porozumění textu a studenti učitelství. Orbis scholae, 9(3), 11-124. Praha: UK., 2016.
  • Filipec, J. et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. S dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Academia., 2010.
  • Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha: Univerzita Karlova., 2010.
  • Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada., 2011.
  • Hauser, P. et al. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. Brno: Nová škola., 2001.
  • Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada., 2012.
  • Kraus, J. et al. Člověk mluvící. Voznice: Leda., 2011.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr