Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Historie, význam a zajištění první pomoci. - Integrovaný záchranný systém a jeho složky. - Polohy a transport raněných. - Vybavení pro poskytování první pomoci. - Kardiopulmonální resuscitace (ERC 2015). - Šok. - Zástava krvácení a druhy ran. - Termická poranění. - Zlomeniny. Obvazová technika. - Poranění hlavy, krku, páteře, hrudníku a břicha. Polytrauma. - Intoxikace, chemická poškození. - Neúrazové akutní stavy. - Akutní stavy chronických onemocnění. - První pomoc při mimořádných událostech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdrav |
charakterizovat změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdrav |
popsat principy a organizaci intenzivní záchranné péče |
popsat principy a organizaci intenzivní záchranné péče |
kategorizovat a charakterizovat jednotlivé druhy první pomoci |
kategorizovat a charakterizovat jednotlivé druhy první pomoci |
definovat legislativu a zákony týkající se první pomoci |
definovat legislativu a zákony týkající se první pomoci |
zajistit zdraví a bezpečnost, včetně základních fyziologických potřeb žáků |
zajistit zdraví a bezpečnost, včetně základních fyziologických potřeb žáků |
Odborné dovednosti |
---|
přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
uvolnit dýchací cesty při vdechnutí cizího tělesa |
uvolnit dýchací cesty při vdechnutí cizího tělesa |
zastavit krvácení z ran |
zastavit krvácení z ran |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Časopis pro neodkladnou lékařskou péči - Urgentní medicína.
-
Beed, M., Sherman, R., & Mahajan, R. P. Emergencies in critical care. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2013.
-
Belejová, H. První pomoc "Kdy jindy než teď, kdo jiný než Ty?".
-
Dobiáš, V. 5P - Prvá pomoc pre pokročilých poskytovateľov. Dixit, 2017.
-
Lejsek, J. a kol. První pomoc.
-
Moravčíková, D., & Snopek, P. Analysis of the Teacher's Work with Ill Children. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2015.
-
Plisková, B., & Snopek, P. Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice. Zlín: Nakladatelství UTB, 2018.
-
Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. České Budějovice: MEDIPRAX CB s.r.o., 2015.
|