Předmět: Didaktika chemie 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2
Kód předmětu USP/Y3DCH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Abigail, Mgr.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Zkušenosti jako předpoklad bádání. Badatelské strategie vzdělávání. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Netradiční metodické ztvárnění témat v oblasti chemie. - Využití kooperativního a projektového vyučování. - Práce s portfoliem na hodinách chemie. - Příprava laboratorních cvičení. - Pokus a experiment na hodinách chemie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nepsecifikováno
nepsecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat možná pojetí výuky oboru
charakterizovat možná pojetí výuky oboru
charakterizovat cíle výuky chemie
charakterizovat cíle výuky chemie
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
připravit vyučovací jednotku
připravit vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukační rámce přírodovědného vzdělávání v kurikulu školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • Škoda, j., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr