|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Svobodová Abigail, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Práce učitele s kurikulem - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. - Učebnice, učební materiály pro výuku chemie. - Příprava učitele chemie na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Vysvětlit pojem kurikulární dokumenty. - Analýza RVP ZV, RVP SŠ. - Formulace výchovně vzdělávacího cíle pro konkrétní hodinu chemie. - Návrhy mezipředmětových vztahů. - Didaktická analýza přípravy na hodinu chemie a její reflexe.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat pojetí výuky oboru |
| charakterizovat pojetí výuky oboru |
| charakterizovat cíle výuky chemie |
| charakterizovat cíle výuky chemie |
| popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
| popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
| charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
| charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
| vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
| vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| připravit vyučovací jednotku |
| připravit vyučovací jednotku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Stuchhlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
|