Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu USP/Y1ODI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktika jako vědní disciplína. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. - Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) učitelé a žáci. - Vzdělávací podmínky a učební prostředí. Vzdělávací prostředky a pomůcky. - Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu.- - Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. Didaktické řídicí styly. - Výukové metody a formy. - Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. - Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. - Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. - Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání
vysvětlit podstatu edukačního cíle
vysvětlit podstatu edukačního cíle
popsat subjekty procesu výuky
popsat subjekty procesu výuky
popsat didaktické kategorie pro práci učitele
popsat didaktické kategorie pro práci učitele
vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce
vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce
Odborné dovednosti
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky
uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky
uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers, 2011.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. Školní didaktika. Portál, 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr