Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika jako vědní disciplína. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. - Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) učitelé a žáci. - Vzdělávací podmínky a učební prostředí. Vzdělávací prostředky a pomůcky. - Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu.- - Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. Didaktické řídicí styly. - Výukové metody a formy. - Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. - Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. - Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. - Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
vysvětlit podstatu edukačního cíle |
vysvětlit podstatu edukačního cíle |
popsat subjekty procesu výuky |
popsat subjekty procesu výuky |
popsat didaktické kategorie pro práci učitele |
popsat didaktické kategorie pro práci učitele |
vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce |
vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky |
uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky |
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers, 2011.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. Školní didaktika. Portál, 2022.
|