Předmět: Výchova ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Výchova ke zdraví
Kód předmětu USP/UP6VZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. - Primární, sekundární, terciární prevence. - Zdravotně výchovné aktivity. - Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. - Zdraví jako nejvyšší hodnotu lidského bytí. - Prozdravotní postoje, hodnoty a způsobilosti. - Osobnostní a sociální rozvoj dětí. - Význam pohybu pro zdraví. - Lidské tělo a jeho funkce. - Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. - Význam rodiny a prosociálních vztahů pro zdraví. - Zásady zdravého života a péče o zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života
charakterizovat koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života
popsat zdraví podporujícími vzorci chování
popsat zdraví podporujícími vzorci chování
definovat způsoby podpory zdraví a prevencí nemocí
definovat způsoby podpory zdraví a prevencí nemocí
charakterizovat bariéry zdravého životního stylu
charakterizovat bariéry zdravého životního stylu
analyzovat základní principy bezpečnosti v různých každodenních situacích
analyzovat základní principy bezpečnosti v různých každodenních situacích
Odborné dovednosti
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
podporovat zdraví podporující postoje
podporovat zdraví podporující postoje
rozvíjet dovednosti k rychlému a efektivnímu rozhodování v situacích ohrožujících zdraví
rozvíjet dovednosti k rychlému a efektivnímu rozhodování v situacích ohrožujících zdraví
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Bašková, M. Výchova k zdraviu. Bratislava: Osveta., 2009.
  • Havlínová, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola (2., rozš. vyd.).. Praha: Portál., 2006.
  • Liba, J. Výchova k zdraviu.. Prešov: PU., 2010.
  • Mužíková, L., Mužík, V., & Kachlík, P. Výchova ke zdraví v záměru škola a zdraví 21. In Řehulka, E. (Ed.) Škola a zdraví 21 (School and Health 21).. Brno: MU., 2006.
  • ŠIMIK, O. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: OSU, 2013.
  • Wiegerová, A., & Bicková, G. Na pomoc projektu: Školy podporujúce zdravie.. Bratislava: OZ V4 pri Pedagogickej fakulte UK v Bratislave., 2004.
  • Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce, 2008.
  • Zelina, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra.. Bratislava: SPN., 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr