Předmět: Podpora využití ICT v práci učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Podpora využití ICT v práci učitele MŠ
Kód předmětu USP/UP6PV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní pojmy informačních a komunikačních technologií (ICT) využitelných v praxi mateřských škol. - Využití ICT v MŠ v rámci výchovně-vzdělávacího procesu, vazba na RVP PV. - Využití textového, tabulkového procesoru a podpůrného software při tvorbě pedagogických dokumentů. - Organizace práce s dětmi s ICT, návrhy řešení, realizace. - Praktická cvičení s využitím tabletů, interaktivních tabulí a elektronických materiálů pro praxi v mateřské škole. - Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. - Využití webinářů, e-learningu a podpůrného software v práci učitele mateřské školy. - Zapojení mateřské školy do virtuálních projektů (mezinárodní projekt eTwinning). - Elektronické portfolio učitele a dítěte v praxi mateřských škol. - Ochrana dat, údajů a elektronického zpracování informací.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, E-learning
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat tematické oblasti v ICT vo vzdelávaní
definovat tematické oblasti v ICT vo vzdelávaní
popsat základní principy fungování digitálních technologií
popsat základní principy fungování digitálních technologií
popsat základní principy tvorby algoritmů
popsat základní principy tvorby algoritmů
rozlišit tematické oblasti ICT ve vzdělávání
rozlišit tematické oblasti ICT ve vzdělávání
popsat postup při instalaci softwarových rozšíření
popsat postup při instalaci softwarových rozšíření
Odborné dovednosti
definovat rozdíl mezi algoritmem a algoritmizací
definovat rozdíl mezi algoritmem a algoritmizací
popsat historické milníky zavedení internetových technologií
popsat historické milníky zavedení internetových technologií
identifikovat a zařadit tematické okruhy k oblastem ICT
identifikovat a zařadit tematické okruhy k oblastem ICT
popsat funkčnost programu na základě blokových prvků
popsat funkčnost programu na základě blokových prvků
instalovat softwarové rozšíření
instalovat softwarové rozšíření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
E-learning
E-learning
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Dostál, J. Nové technologie ve vzdělávání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2011.
  • Goldin, C., Katz, L. F. The race between education and technology.. Harvard University Press, 2008.
  • Machýčková, I. ICT v mateřské škole a v prvních ročnících základní školy. Výukový materiál pro projekt Elektronická školička reg. č. CZ.1.07/1.3.05/02.0041.. 2010.
  • Sak, P., Mareš, J., Nová, H., Richter, V., & Saková, K. Člověk a vzdělání v informační společnosti.. Praha: Portál., 2007.
  • Zelenka, J., Čech, P., & Naiman, K. Ochrana dat: Informační bezpečnost - výkladový slovník.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2002.
  • Zikl, P., Maněnová, M., Bendová, P., & Maněna, V. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami.. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr