Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání a jejich pojetí. - Pozice sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí. - Mateřská škola jako sociální svět pro rozvoj sociálních kompetencí. - Učitel jako vzor pro rozvoj sociálních kompetencí dětí. - Předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Projevy sociálních kompetencí, možnosti jejich rozvoje. - Sociální kompetence, druhy sociálních kompetencí a jejich kurikulární ukotvení. - Analýza možných metodických přístupů k podpoře sociálních kompetencí. - Didaktické strategie pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Praktické návrhy na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání |
kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání |
předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
sociální kompetence |
sociální kompetence |
druhy sociálních kompetencí |
druhy sociálních kompetencí |
kurikulární ukotvení sociálních kompetencí |
kurikulární ukotvení sociálních kompetencí |
Odborné dovednosti |
---|
určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí |
určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí |
objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí |
objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí |
objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí |
objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí |
objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí |
objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí |
navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bělecký, Z. et al. Klíčové kompetence v základním vzdělávání.. Praha: VUP., 2007.
-
Beltz, H., & Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.. Praha: Portál, 2001.
-
Čechová, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků.. Praha: Portál, 2009.
-
Gillernová, I., & Krejčová, L. et al. Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada, 2012.
-
Kasíková, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací.. Kladno: Aisis., 2005.
-
Mertin, V. & Gillernová, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy.. Praha: Portál, 2010.
-
Michnová, K., & Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí.. Praha: Portál, 2007.
-
Navrátilová, H. Children´s Initiations in Communication with Preschool Teachers. Acta Educationis Generalis, 7(2), 42 ? 55., 2017.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Trávníčková, P. Praktikum k podpoře sociálních kompetencí. Zlín, 2018.
|