Předmět: Praktikum k podpoře sociálních kompetencí

« Zpět
Název předmětu Praktikum k podpoře sociálních kompetencí
Kód předmětu USP/UP6PK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání a jejich pojetí. - Pozice sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí. - Mateřská škola jako sociální svět pro rozvoj sociálních kompetencí. - Učitel jako vzor pro rozvoj sociálních kompetencí dětí. - Předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Projevy sociálních kompetencí, možnosti jejich rozvoje. - Sociální kompetence, druhy sociálních kompetencí a jejich kurikulární ukotvení. - Analýza možných metodických přístupů k podpoře sociálních kompetencí. - Didaktické strategie pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Praktické návrhy na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání
kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání
předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku
předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku
sociální kompetence
sociální kompetence
druhy sociálních kompetencí
druhy sociálních kompetencí
kurikulární ukotvení sociálních kompetencí
kurikulární ukotvení sociálních kompetencí
Odborné dovednosti
určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí
určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí
objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí
objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí
objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí
objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí
objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí
objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí
navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku
navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Bělecký, Z. et al. Klíčové kompetence v základním vzdělávání.. Praha: VUP., 2007.
  • Beltz, H., & Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.. Praha: Portál, 2001.
  • Čechová, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků.. Praha: Portál, 2009.
  • Gillernová, I., & Krejčová, L. et al. Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada, 2012.
  • Kasíková, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací.. Kladno: Aisis., 2005.
  • Mertin, V. & Gillernová, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy.. Praha: Portál, 2010.
  • Michnová, K., & Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí.. Praha: Portál, 2007.
  • Navrátilová, H. Children´s Initiations in Communication with Preschool Teachers. Acta Educationis Generalis, 7(2), 42 ? 55., 2017.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Trávníčková, P. Praktikum k podpoře sociálních kompetencí. Zlín, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr