Předmět: Literatura pro děti

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti
Kód předmětu USP/UP6LI
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Podnětné prostředí v mateřské škole pro rozvoj čtenářské pregramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mespecifikováno
mespecifikováno
Výsledky učení
seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury
seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury
definovat základní žánry dětské literatury
definovat základní žánry dětské literatury
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře
odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole
odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole
popsat klíčové autory a díla literatury pro děti
popsat klíčové autory a díla literatury pro děti
Odborné dovednosti
interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku
interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku
navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol
navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Analýza textu
Analýza textu
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2007.
  • Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016.
  • Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
  • Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015.
  • Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011.
  • Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr