Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Podnětné prostředí v mateřské škole pro rozvoj čtenářské pregramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mespecifikováno |
mespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury |
seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury |
definovat základní žánry dětské literatury |
definovat základní žánry dětské literatury |
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole |
odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole |
popsat klíčové autory a díla literatury pro děti |
popsat klíčové autory a díla literatury pro děti |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku |
interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku |
navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol |
navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Analýza textu |
Analýza textu |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2007.
-
Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016.
-
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
-
Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015.
-
Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011.
-
Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2003.
|