Předmět: Využití výtvarných technik v MŠ

« Zpět
Název předmětu Využití výtvarných technik v MŠ
Kód předmětu USP/UP5VT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Výtvarné činnosti v mateřské škole. Námět ve výtvarných činnostech. - Učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole. - Kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově. - Plánování činností ve výtvarné výchově v MŠ. - Výtvarné techniky: tradiční a netradiční. - Estetika ve výtvarné výchově. - Kresba (hodnota a význam kresby, druhy a typy kreseb, kresba jako komunikační prostředek). Práce s kresebním materiálem, nástroji i technikami. - Práce s barvou. Paleta barev - výrazové možnosti barvy, význam barvy. - Možnosti využití výtvarných technik v každodenních činnostech dětí předškolního věku. - Náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole
popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole
popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole
popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole
popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově
popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově
popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční
popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční
vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru
vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru
Odborné dovednosti
aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku
aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku
plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ
plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ
vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole
vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole
realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční
realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční
navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku
navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Praktické procvičování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2011.
  • Königová, M. Tvořivost - techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.
  • Parramón, J. M. Teorie barev.. Jan Vašut nakladatelství., 1998.
  • Polasková, M. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let.. Praha: Portál, 2008.
  • Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
  • Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
  • Stadlerová, H. et al. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání.. Brno: MUNI PRESS., 2011.
  • Šupšáková, B. Projekty a alternativne formy vo výtvarnej výchove. Bratislava: Gradien, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr