Vyučující
|
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Výtvarné činnosti v mateřské škole. Námět ve výtvarných činnostech. - Učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole. - Kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově. - Plánování činností ve výtvarné výchově v MŠ. - Výtvarné techniky: tradiční a netradiční. - Estetika ve výtvarné výchově. - Kresba (hodnota a význam kresby, druhy a typy kreseb, kresba jako komunikační prostředek). Práce s kresebním materiálem, nástroji i technikami. - Práce s barvou. Paleta barev - výrazové možnosti barvy, význam barvy. - Možnosti využití výtvarných technik v každodenních činnostech dětí předškolního věku. - Náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole |
popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole |
popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole |
popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole |
popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově |
popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově |
popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční |
popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční |
vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru |
vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku |
aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku |
plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ |
plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ |
vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole |
vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole |
realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční |
realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční |
navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku |
navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2011.
-
Königová, M. Tvořivost - techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.
-
Parramón, J. M. Teorie barev.. Jan Vašut nakladatelství., 1998.
-
Polasková, M. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let.. Praha: Portál, 2008.
-
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
-
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
-
Stadlerová, H. et al. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání.. Brno: MUNI PRESS., 2011.
-
Šupšáková, B. Projekty a alternativne formy vo výtvarnej výchove. Bratislava: Gradien, 1999.
|