Vyučující
|
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Hlavní části a struktura výzkumného projektu v pedagogických vědách. - Výzkumná strategie a design výzkumu ve výzkumném projektu s ohledem na téma projektu. - Informační příprava při tvorbě výzkumného projektu. - Teoretická východiska výzkumu jako součást projektu. - Abstrakt /anotace/ resumé ve výzkumném projektu, výzkumné zprávě. - Citace a parafráze v odborném textu. - Kompilace v odborném textu jako součásti výzkumného projektu. - Etika a etické aspekty ve výzkumu. - Funkce a volba klíčových slov ve výzkumném projektu. - Diskuse nad výsledky projektu - publikování výsledků projektu. - Odborné psaní jako nástroj kritického myšlení, odborný text a jeho parametry. - Styly psaní a jejich využití v odborném textu. - Zpráva z výzkumu a její využití.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza textu
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu. |
Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu. |
Zná základní pravidla psaní odborného textu. |
Zná základní pravidla psaní odborného textu. |
Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu. |
Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu. |
Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu. |
Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu. |
Odborné dovednosti |
---|
Dovede vytvořit strukturu odborného textu. |
Dovede vytvořit strukturu odborného textu. |
Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu. |
Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu. |
Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu. |
Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu. |
Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy. |
Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy. |
Dodržuje etické zásady výzkumu. |
Dodržuje etické zásady výzkumu. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
struktura projektu pedagogického výzkumu |
struktura projektu pedagogického výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
realizovat malé výzkumné šetření |
realizovat malé výzkumné šetření |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza textu |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Kolokvium |
Známkou |
Známkou |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Kolokvium |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Danišková, Z. Učiť písať študenta vysokej školy? Potenciál kurzu akademického písania.. Orbis Scholae, 8 (1), 129?143., 2014.
-
Heath, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 1997, 10-11., 1997.
-
Horyna, B., & Krob, J. Cesty k vědě. Jak správně myslet a psát.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc., 2007.
-
Neusar, A. Malá knížka o odborném psaní.. Olomouc: UP., 2016.
-
Skutil, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: SLON., 2005.
|