Předmět: Tvorba výzkumného projektu

« Zpět
Název předmětu Tvorba výzkumného projektu
Kód předmětu USP/UP5TV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Hlavní části a struktura výzkumného projektu v pedagogických vědách. - Výzkumná strategie a design výzkumu ve výzkumném projektu s ohledem na téma projektu. - Informační příprava při tvorbě výzkumného projektu. - Teoretická východiska výzkumu jako součást projektu. - Abstrakt /anotace/ resumé ve výzkumném projektu, výzkumné zprávě. - Citace a parafráze v odborném textu. - Kompilace v odborném textu jako součásti výzkumného projektu. - Etika a etické aspekty ve výzkumu. - Funkce a volba klíčových slov ve výzkumném projektu. - Diskuse nad výsledky projektu - publikování výsledků projektu. - Odborné psaní jako nástroj kritického myšlení, odborný text a jeho parametry. - Styly psaní a jejich využití v odborném textu. - Zpráva z výzkumu a její využití.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza textu
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu.
Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu.
Zná základní pravidla psaní odborného textu.
Zná základní pravidla psaní odborného textu.
Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu.
Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu.
Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu.
Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu.
Odborné dovednosti
Dovede vytvořit strukturu odborného textu.
Dovede vytvořit strukturu odborného textu.
Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu.
Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu.
Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu.
Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu.
Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy.
Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy.
Dodržuje etické zásady výzkumu.
Dodržuje etické zásady výzkumu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
struktura projektu pedagogického výzkumu
struktura projektu pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu
Odborné dovednosti
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
realizovat malé výzkumné šetření
realizovat malé výzkumné šetření
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Týmová práce
Analýza textu
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kolokvium
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kolokvium
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Danišková, Z. Učiť písať študenta vysokej školy? Potenciál kurzu akademického písania.. Orbis Scholae, 8 (1), 129?143., 2014.
  • Heath, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 1997, 10-11., 1997.
  • Horyna, B., & Krob, J. Cesty k vědě. Jak správně myslet a psát.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc., 2007.
  • Neusar, A. Malá knížka o odborném psaní.. Olomouc: UP., 2016.
  • Skutil, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011.
  • Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: SLON., 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr