Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student získá zkušenosti s dlouhodobějším působením v MŠ: - rozvine své kompetence související s projektováním edukačního procesu v mateřské škole (orientace v pedagogických dokumentech, sestavení obsahu a organizace výukové jednotky, stanovení cílů výukové jednotky, realizace didaktické analýzy učiva, volba efektivních postupů v rámci výukové jednotky apod.); - podpoří kompetence související s hodnocením edukačního procesu (zařazovat a využívat různé formy hodnocení, připravit a realizovat činnosti pro sebehodnocení a vzájemné oceňování, dokázat systematicky analyzovat edukační jednotku, posoudit, zhodnotit a argumentovat uplatněnou metodiku edukačního procesu, uskutečnit sebereflexi a sebehodnocení vlastního edukačního procesu); - získá kompetence související se spoluprací učitele s jinými odborníky - spolupráce s participujícím pedagogem, s rodiči dětí, s jinými pracovníky ve škole i mimo ni (speciální pedagog, psycholog, logoped) - uvědomí si (prostřednictvím své zkušenosti) aspekty a podmínky související s rolí a statusem v MŠ (zvládnout odpovídající výchovné situace a podmínky, které podporují sociální kontakt).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 160 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání |
popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání |
popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole |
popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole |
identifikovat kroky v projektování edukačního procesu |
identifikovat kroky v projektování edukačního procesu |
vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy |
vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy |
orientovat se v pedagogických dokumentech |
orientovat se v pedagogických dokumentech |
Odborné dovednosti |
---|
připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ |
připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ |
stanovit cíle výukové jednotky |
stanovit cíle výukové jednotky |
aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky |
aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky |
využívat různé formy hodnocení |
využívat různé formy hodnocení |
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele |
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Individuální práce studentů |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Pozorování |
Pozorování |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Kaplan, A. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti a pod střechou.. Praha: Portál., 2003.
-
Kohlová, M. 200 výtvarných činností.. Praha: Portál, 2003.
-
Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování.. Praha: Grada, 2009.
-
Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
-
Špačková, R. 111 námětu pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál, 2004.
-
Weaverová, M. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha: Portál, 2001.
|