Předmět: Pedagogická praxe souvislá s portfoliem

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe souvislá s portfoliem
Kód předmětu USP/UP5PX
Organizační forma výuky Odborná praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student získá zkušenosti s dlouhodobějším působením v MŠ: - rozvine své kompetence související s projektováním edukačního procesu v mateřské škole (orientace v pedagogických dokumentech, sestavení obsahu a organizace výukové jednotky, stanovení cílů výukové jednotky, realizace didaktické analýzy učiva, volba efektivních postupů v rámci výukové jednotky apod.); - podpoří kompetence související s hodnocením edukačního procesu (zařazovat a využívat různé formy hodnocení, připravit a realizovat činnosti pro sebehodnocení a vzájemné oceňování, dokázat systematicky analyzovat edukační jednotku, posoudit, zhodnotit a argumentovat uplatněnou metodiku edukačního procesu, uskutečnit sebereflexi a sebehodnocení vlastního edukačního procesu); - získá kompetence související se spoluprací učitele s jinými odborníky - spolupráce s participujícím pedagogem, s rodiči dětí, s jinými pracovníky ve škole i mimo ni (speciální pedagog, psycholog, logoped) - uvědomí si (prostřednictvím své zkušenosti) aspekty a podmínky související s rolí a statusem v MŠ (zvládnout odpovídající výchovné situace a podmínky, které podporují sociální kontakt).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání
popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání
popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole
popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole
identifikovat kroky v projektování edukačního procesu
identifikovat kroky v projektování edukačního procesu
vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy
vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy
orientovat se v pedagogických dokumentech
orientovat se v pedagogických dokumentech
Odborné dovednosti
připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ
připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ
stanovit cíle výukové jednotky
stanovit cíle výukové jednotky
aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky
aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky
využívat různé formy hodnocení
využívat různé formy hodnocení
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Pozorování
Pozorování
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Individuální práce studentů
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Kaplan, A. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti a pod střechou.. Praha: Portál., 2003.
  • Kohlová, M. 200 výtvarných činností.. Praha: Portál, 2003.
  • Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování.. Praha: Grada, 2009.
  • Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
  • Špačková, R. 111 námětu pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál, 2004.
  • Weaverová, M. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha: Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr