Předmět: Specifika spolupráce MŠ a ZŠ

« Zpět
Název předmětu Specifika spolupráce MŠ a ZŠ
Kód předmětu USP/UP5MZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, participace. - Vymezení základních pojmů. Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné aspekty. - Polarity a diverzity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Specifika vzdělávání, cíle, obsah, didaktické strategie, organizace v pojetí MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na mateřskou školu. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na povinnou školní docházku. - Možnosti, formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifické a netradiční formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Odborné dovednosti
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
  • Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
  • Majerčíková, J., Petrů Puhrová, B., & Divošová, R. Being a good parent - Views of Czech parents of home preparation of pupils at the beginning of school attendance.. Turkish Online Journal of Educational Technology [online]. November Special Issue, 362-367., 2016.
  • Pohnětalová, Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus., 2015.
  • Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer., 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr