Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, participace. - Vymezení základních pojmů. Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné aspekty. - Polarity a diverzity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Specifika vzdělávání, cíle, obsah, didaktické strategie, organizace v pojetí MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na mateřskou školu. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na povinnou školní docházku. - Možnosti, formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifické a netradiční formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ |
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ |
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Analýza textu |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
-
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
-
Majerčíková, J., Petrů Puhrová, B., & Divošová, R. Being a good parent - Views of Czech parents of home preparation of pupils at the beginning of school attendance.. Turkish Online Journal of Educational Technology [online]. November Special Issue, 362-367., 2016.
-
Pohnětalová, Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus., 2015.
-
Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer., 2016.
|