Předmět: Využití matematických her v MŠ

« Zpět
Název předmětu Využití matematických her v MŠ
Kód předmětu USP/UP5MH
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktická hra. - Hra a edukační hra. - Matematická hra. - Základní atributy matematické hry. - Různé typologie matematických her. - Matematické pohádky. - Logické hry v matematice. - Strategické hry v matematice. - Hlavolamy v matematice. - Společenské hry a potenciál jejich využití v podmínkách mateřské školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou
vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou
popsat základní atributy matematické hry
popsat základní atributy matematické hry
definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky
definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky
popsat význam logických her ve výuce matematiky
popsat význam logických her ve výuce matematiky
vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání
vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
navrhnout matematickou hru s prvky matematiky
navrhnout matematickou hru s prvky matematiky
navrhnout úrovně matematické hry
navrhnout úrovně matematické hry
určit organizační formu při realizaci matematických her
určit organizační formu při realizaci matematických her
navrhnout různá řešení logické hry
navrhnout různá řešení logické hry
reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace
reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Eva Krejčová. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. SPN- Pedagogické nakladatelství, 2015.
  • Ficová, L., & Žilková, K. Charakteristika hry Quarto s akcentom na špecifiká matematiky v primárnom vzdelávaní. Plzeň: Západočeská univerzita., 2011.
  • Jančařík, A. Hry v matematice.. Praha: Univerzita Karlova v Praze., 2007.
  • Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi.. Praha: Grada, 2005.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • Svobodová, E., Vachova, A., & Vitecková, M. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ.. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr