Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikačních schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v MŠ. - Logopedické pomůcky a jejich využití v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat vědní obor logopedie |
popsat vědní obor logopedie |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace |
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace |
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči |
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči |
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence |
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit systém logopedické péče v ČR |
zhodnotit systém logopedické péče v ČR |
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku |
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku |
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ |
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ |
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku |
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku |
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku |
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Kolokvium |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
Dlouhá, O. Poruchy vývoje řeči. Praha. 2017.
-
Kerekretiová, A. Logopédia. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-223-4165-3.
-
Klenková, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.
-
Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem.. Praha: Grada., 2005.
-
Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.. Praha: Portál, 2002.
-
Peutelschmiedová, A. Logopedické minimum.. Olomouc: UP., 2001.
-
Smolík, F., a Seidlová Málková, G. Diagnostika jazykového vývoje. Praha.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Speech Therapy Prevention in Kindergarten.. Acta Educationis Generalis, 7 (2), 69- 78., 2017.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. Logopedie.. Olomouc: UP., 2005.
|