Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vztah školy a rodiny - charakteristika. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: rodina, rodiče, rodičovství. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: učitelky, děti. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu MŠ a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu MŠ a rodiny. - Sporné aspekty vztahů MŠ a rodiny. - Specifika vztahu MŠ a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Nástup do základní školy jako specifická agenda spolupráce MŠ a rodiny. - Formy spolupráce MŠ a rodiny. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy |
základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy |
základní aktéři spolupráce rodiny a školy |
základní aktéři spolupráce rodiny a školy |
formy spolupráce rodiny a školy |
formy spolupráce rodiny a školy |
souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují |
souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují |
roviny vztahu a rodiny |
roviny vztahu a rodiny |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají |
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají |
pojednat o vztahu školy a rodiny |
pojednat o vztahu školy a rodiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Kolokvium |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál., 2013.
-
Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi.. Bratislava: Vydavateľstvo UK., 2012.
-
Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
-
Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina.. Brno: MU., 2004.
-
Štech, S., & Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 57-93, 2001.
|