Předmět: Škola a rodina

« Zpět
Název předmětu Škola a rodina
Kód předmětu USP/UP4SR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vztah školy a rodiny - charakteristika. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: rodina, rodiče, rodičovství. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: učitelky, děti. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu MŠ a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu MŠ a rodiny. - Sporné aspekty vztahů MŠ a rodiny. - Specifika vztahu MŠ a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Nástup do základní školy jako specifická agenda spolupráce MŠ a rodiny. - Formy spolupráce MŠ a rodiny. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
základní aktéři spolupráce rodiny a školy
základní aktéři spolupráce rodiny a školy
formy spolupráce rodiny a školy
formy spolupráce rodiny a školy
souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
roviny vztahu a rodiny
roviny vztahu a rodiny
Odborné dovednosti
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
pojednat o vztahu školy a rodiny
pojednat o vztahu školy a rodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Zážitková (sebezkušenostní)
Demonstrace
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Zážitková (sebezkušenostní)
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál., 2013.
  • Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi.. Bratislava: Vydavateľstvo UK., 2012.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
  • Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina.. Brno: MU., 2004.
  • Štech, S., & Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 57-93, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr