Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Vývoj dítěte od narození až po období předškolního věku. - Forma a vývoj pohybu. - Rozvoj lokomoce u dětí předškolního věku. - Rozvoj motoriky u dětí předškolního věku. - Diagnostikování správné a nesprávné lokomoce. - Náprava a odstranění nesprávné lokomoce. - Ověření a aplikace teoretických poznatků v praxi. - Chůze jako základ lokomoce. - Běh jako jedna z nejvydatnějších pohybových činností - Skok jako přirozený pohyb, jímž člověk překonává vzdálenost (délku, výšku, hloubku). - Lezení jako vývojově nejstarší způsob pohybu z místa. - Házení (a chytání) jako výraz celkové obratnosti a zručnosti dítěte. - Možnosti pestrého využití náčiní a nářadí. - Inspiromaty - zásobníky, které obsahují metodické rady a náměty pohybových činností a her.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Exkurze
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat vývojové období od narození po období předškolního věku |
charakterizovat vývojové období od narození po období předškolního věku |
vyjmenovat základní lokomoce |
vyjmenovat základní lokomoce |
popsat správné provedení základních lokomocí |
popsat správné provedení základních lokomocí |
vysvětlit princip diagnostiky základních lokomocí |
vysvětlit princip diagnostiky základních lokomocí |
popsat nápravný proces nesprávné lokomoce |
popsat nápravný proces nesprávné lokomoce |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat metodické řady pro správný lokomoční rozvoj |
aplikovat metodické řady pro správný lokomoční rozvoj |
využívat různých pomůcek, náčiní a nářadí pomáhající ke správnému lokomočnímu rozvoji |
využívat různých pomůcek, náčiní a nářadí pomáhající ke správnému lokomočnímu rozvoji |
diagnostikovat nesprávné lokomoce |
diagnostikovat nesprávné lokomoce |
sestavit program pro nápravu a odstranění nesprávné lokomoce |
sestavit program pro nápravu a odstranění nesprávné lokomoce |
aplikovat teoretické poznatky v praxi |
aplikovat teoretické poznatky v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza výkonů studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi.. Praha: Olympia, 2001.
-
Kirbyová, A. Nešikovné dítě (Dyspraxie a další poruchy motoriky).. Praha: Portál, 2000.
-
Klenková, J. Diagnostika předškoláka.. Brno: MC nakladatelství, 2003.
-
Novotný, I., & Hruška, M. Biologie člověka.. Praha: Fortuna, 1999.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2016.
-
Volfová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu.. _Grada_, 2008.
-
Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A. A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce., 2008.
|