Předmět: Rozvoj základních lokomocí dítěte + praxe

« Zpět
Název předmětu Rozvoj základních lokomocí dítěte + praxe
Kód předmětu USP/UP4RL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývoj dítěte od narození až po období předškolního věku. - Forma a vývoj pohybu. - Rozvoj lokomoce u dětí předškolního věku. - Rozvoj motoriky u dětí předškolního věku. - Diagnostikování správné a nesprávné lokomoce. - Náprava a odstranění nesprávné lokomoce. - Ověření a aplikace teoretických poznatků v praxi. - Chůze jako základ lokomoce. - Běh jako jedna z nejvydatnějších pohybových činností - Skok jako přirozený pohyb, jímž člověk překonává vzdálenost (délku, výšku, hloubku). - Lezení jako vývojově nejstarší způsob pohybu z místa. - Házení (a chytání) jako výraz celkové obratnosti a zručnosti dítěte. - Možnosti pestrého využití náčiní a nářadí. - Inspiromaty - zásobníky, které obsahují metodické rady a náměty pohybových činností a her.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Exkurze - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat vývojové období od narození po období předškolního věku
charakterizovat vývojové období od narození po období předškolního věku
vyjmenovat základní lokomoce
vyjmenovat základní lokomoce
popsat správné provedení základních lokomocí
popsat správné provedení základních lokomocí
vysvětlit princip diagnostiky základních lokomocí
vysvětlit princip diagnostiky základních lokomocí
popsat nápravný proces nesprávné lokomoce
popsat nápravný proces nesprávné lokomoce
Odborné dovednosti
aplikovat metodické řady pro správný lokomoční rozvoj
aplikovat metodické řady pro správný lokomoční rozvoj
využívat různých pomůcek, náčiní a nářadí pomáhající ke správnému lokomočnímu rozvoji
využívat různých pomůcek, náčiní a nářadí pomáhající ke správnému lokomočnímu rozvoji
diagnostikovat nesprávné lokomoce
diagnostikovat nesprávné lokomoce
sestavit program pro nápravu a odstranění nesprávné lokomoce
sestavit program pro nápravu a odstranění nesprávné lokomoce
aplikovat teoretické poznatky v praxi
aplikovat teoretické poznatky v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dvořáková, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi.. Praha: Olympia, 2001.
  • Kirbyová, A. Nešikovné dítě (Dyspraxie a další poruchy motoriky).. Praha: Portál, 2000.
  • Klenková, J. Diagnostika předškoláka.. Brno: MC nakladatelství, 2003.
  • Novotný, I., & Hruška, M. Biologie člověka.. Praha: Fortuna, 1999.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2016.
  • Volfová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu.. _Grada_, 2008.
  • Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A. A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce., 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr