Předmět: Specifika práce s dětmi do 3 let v MŠ

« Zpět
Název předmětu Specifika práce s dětmi do 3 let v MŠ
Kód předmětu USP/UP4PD
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Vymezení, objasnění, rozlišení základních pojmů: péče/výchova a vzdělávání. - Péče a vzdělávání dětí do tří let v České republice. - Péče a vzdělávání dětí do tří let v Evropě. - Rodinná politika v ČR. - Proměny rodiny. - Vzdělávání dětí do tří let v kurikulárních dokumentech. - Charakteristika dítěte do tří let - z hlediska poznatků vývojové psychologie. - Charakteristika dítěte do tří let - z hlediska poznatků předškolní pedagogiky. - Charakteristika dítěte do tří let - fyzický vývoj. - Diagnostikování dítěte do tří let věku. - Potřeby versus učení u dítěte do tří let věku. - Možnosti a podmínky výchovy a vzdělávání dětí do tří let v MŠ. - Role učitele ve výchově a vzdělávání dítěte do tří let věku. - Pozitiva a negativa péče a vzdělávání dětí mladších tří let.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě
popsat systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě
charakterizovat vývojové mezníky dítěte v batolecím věku ve vztahu ke vzdělávání v mateřské škole
charakterizovat vývojové mezníky dítěte v batolecím věku ve vztahu ke vzdělávání v mateřské škole
definovat specifika přístupů ve vzdělávání dětí do tří let v ČR
definovat specifika přístupů ve vzdělávání dětí do tří let v ČR
popsat roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let
popsat roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let
popsat spolupráci učitele a rodičů ve vztahu k dítěti mladší tří let ve výchovně vzdělávacím procesu
popsat spolupráci učitele a rodičů ve vztahu k dítěti mladší tří let ve výchovně vzdělávacím procesu
Odborné dovednosti
vysvětlit systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě
vysvětlit systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě
specifikovat přístupy ve vzdělávání dětí do tří let v ČR
specifikovat přístupy ve vzdělávání dětí do tří let v ČR
navrhnout vhodné hry k rozvoji dítěte, které nedosáhlo tří let v prostředí mateřské školy
navrhnout vhodné hry k rozvoji dítěte, které nedosáhlo tří let v prostředí mateřské školy
provést návrh modifikace činností v heterogenní třídě při vzdělávání dětí do tří let
provést návrh modifikace činností v heterogenní třídě při vzdělávání dětí do tří let
vysvětlit roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let
vysvětlit roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dittrichová, J., Papoušek, M., & Paul, K. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče.. Praha: Grada, 2004.
  • Langmeier, J., & Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada., 2006.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.. Praha: Grada, 2005.
  • Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2007.
  • Splavcová, H., & Kropáčková, J. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ.. Praha: Portál, 2016.
  • Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.
  • Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 82-91., 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr