Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení, objasnění, rozlišení základních pojmů: péče/výchova a vzdělávání. - Péče a vzdělávání dětí do tří let v České republice. - Péče a vzdělávání dětí do tří let v Evropě. - Rodinná politika v ČR. - Proměny rodiny. - Vzdělávání dětí do tří let v kurikulárních dokumentech. - Charakteristika dítěte do tří let - z hlediska poznatků vývojové psychologie. - Charakteristika dítěte do tří let - z hlediska poznatků předškolní pedagogiky. - Charakteristika dítěte do tří let - fyzický vývoj. - Diagnostikování dítěte do tří let věku. - Potřeby versus učení u dítěte do tří let věku. - Možnosti a podmínky výchovy a vzdělávání dětí do tří let v MŠ. - Role učitele ve výchově a vzdělávání dítěte do tří let věku. - Pozitiva a negativa péče a vzdělávání dětí mladších tří let.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě |
popsat systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě |
charakterizovat vývojové mezníky dítěte v batolecím věku ve vztahu ke vzdělávání v mateřské škole |
charakterizovat vývojové mezníky dítěte v batolecím věku ve vztahu ke vzdělávání v mateřské škole |
definovat specifika přístupů ve vzdělávání dětí do tří let v ČR |
definovat specifika přístupů ve vzdělávání dětí do tří let v ČR |
popsat roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let |
popsat roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let |
popsat spolupráci učitele a rodičů ve vztahu k dítěti mladší tří let ve výchovně vzdělávacím procesu |
popsat spolupráci učitele a rodičů ve vztahu k dítěti mladší tří let ve výchovně vzdělávacím procesu |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě |
vysvětlit systém vzdělávání dětí do tří let v ČR a v Evropě |
specifikovat přístupy ve vzdělávání dětí do tří let v ČR |
specifikovat přístupy ve vzdělávání dětí do tří let v ČR |
navrhnout vhodné hry k rozvoji dítěte, které nedosáhlo tří let v prostředí mateřské školy |
navrhnout vhodné hry k rozvoji dítěte, které nedosáhlo tří let v prostředí mateřské školy |
provést návrh modifikace činností v heterogenní třídě při vzdělávání dětí do tří let |
provést návrh modifikace činností v heterogenní třídě při vzdělávání dětí do tří let |
vysvětlit roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let |
vysvětlit roli učitele ve výchovně vzdělávacím procesu dětí mladší tří let |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Dittrichová, J., Papoušek, M., & Paul, K. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče.. Praha: Grada, 2004.
-
Langmeier, J., & Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada., 2006.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.. Praha: Grada, 2005.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2007.
-
Splavcová, H., & Kropáčková, J. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ.. Praha: Portál, 2016.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.
-
Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 82-91., 2015.
|