Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu
Kód předmětu USP/UP4ME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Výzkum, metodologie, metoda. - Tvorba projektu výzkumu a jeho fáze. - Kvantitativní výzkum: - východiska, silné stránky, omezení; - výzkumné otázky a hypotézy; - výzkumný soubor; - výzkumné metody: dotazník, škálování, pozorování, obsahová analýza, experiment; - zpracování dat. - Kvalitativní výzkum: - východiska, silné stránky, omezení; - proudy kvalitativního výzkumu; - strategie a postupy; - výzkumné otázky a výběr participantů; - výzkumné metody: nestrukturované pozorování, nestrukturované a polostrukturované interview, narativní interview; - zpracování dat.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 29 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Zná základní metodologické pojmy.
Zná základní metodologické pojmy.
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu.
Popíše základní postupy při plánování výzkumu.
Popíše základní postupy při plánování výzkumu.
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat.
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat.
Odborné dovednosti
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu.
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty.
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty.
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data.
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data.
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů.
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů.
Výsledky učení
Odborné znalosti
základní metodologické pojmy
základní metodologické pojmy
základní techniky a metody kvantitativního výzkumu
základní techniky a metody kvantitativního výzkumu
základní techniky a metody kvalitativního výzkumu
základní techniky a metody kvalitativního výzkumu
základní postupy při plánování výzkumu
základní postupy při plánování výzkumu
postupy při vyhodnocování a prezentaci dat
postupy při vyhodnocování a prezentaci dat
Odborné dovednosti
navrhnout základní design kvalitativního výzkumu
navrhnout základní design kvalitativního výzkumu
navrhnout základní design kvantitativního výzkumu
navrhnout základní design kvantitativního výzkumu
uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty
uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty
dokázat na základní úrovni zpracovat kvalitativní data
dokázat na základní úrovni zpracovat kvalitativní data
hodnotit kriticky získaná data na základě statistických výpočtů
hodnotit kriticky získaná data na základě statistických výpočtů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Písemná zkouška
Známkou
Písemná zkouška
Rozbor portfolia studenta
Známkou
Doporučená literatura
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. (2. vyd.).. Brno: Paido, 2010.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech.. Zlín: UTB., 2015.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2016.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr