Předmět: Profesní identita učitele mateřské školy

« Zpět
Název předmětu Profesní identita učitele mateřské školy
Kód předmětu USP/UP4IU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Profese, semiprofese - analýza pojmu. - Chůva nebo učitel/ka. Trendy v směrování profesní přípravy odborníků, kteří pracují s dětmi předškolního věku. - Profesní identita - analýza pojmu. - Profesionalizace a její fáze. - Začínající učitel mateřské školy v praxi. - Výzkumy zaměřené na sledování profesní identity učitelů. - Profesní identita učitele mateřské školy. - Rozdíly v profesních drahách učitelů mateřských a učitelů základních škol. - Mateřská škola jako instituce, ve které učitel realizuje akční výzkum. - Profesní příprava učitelů mateřských škol v ČR. - Analýza systému profesní přípravy učitelů mateřských škol v zahraničí. - Profesní kariéra učitele mateřské školy. - Kariérní plánování učitelů mateřských škol. - Kariérní systém v ČR. Srovnání se zeměmi EU.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
pojmy profese, semiprofese v kontextu učitelství
pojmy profese, semiprofese v kontextu učitelství
profesní identita učitele
profesní identita učitele
profesionalizaci a její fáze
profesionalizaci a její fáze
systém profesní přípravy učitelů v ČR i v zahraničí
systém profesní přípravy učitelů v ČR i v zahraničí
aktuální výzkumná témata problematiky profesního vývoje a profesní identity učitele
aktuální výzkumná témata problematiky profesního vývoje a profesní identity učitele
Odborné dovednosti
definovat základní pojmy učitelské profese
definovat základní pojmy učitelské profese
aplikovat teoretické znalosti do praxe učitele v mateřské škole
aplikovat teoretické znalosti do praxe učitele v mateřské škole
analyzovat kariérní systém u nás a v zahraničí
analyzovat kariérní systém u nás a v zahraničí
analyzovat profesní dráhu a profesní vývoj učitelů na praktických příkladech
analyzovat profesní dráhu a profesní vývoj učitelů na praktických příkladech
získávat další odborné znalosti týkající se profesní identity učitelů mateřských škol
získávat další odborné znalosti týkající se profesní identity učitelů mateřských škol
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Lukas, J., Švaříček, R. Reflexe problematiky zkoumání identity učitele. České Budějovice (konference ČAPV, uspořádáná dne 12. - 14. 9. 2007), 2007.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB ve Zlíně., 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
  • Prout, A. The Future of Childhood. Towards the Interdisciplinary Study of Children.. Oxon: RoutledgeFalmer., 2005.
  • Švaříček, R. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. PEDAGOGIKA.SK, ročník 2, č. 4: 247-274. 2011.
  • Wiegerová, A. & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24 (4), 510-534.. 2014.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula.. Zlín: UTB ve Zlíně., 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr