Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Prekoncepty ve vztahu k problematice předmětu, vymezení předmětu a základních pojmů. - Mezníky ve vývoji sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Procesy socializace a regulace lidského chování, význam pro pedagogiku. - Dynamika lidského sociálního chování, význam pro pedagogiku. - Osobnost v sociálním začlenění. - Sociální percepce, význam pro pedagogiku. - Sociální komunikace. Specifika komunikace v rámci profese pedagoga. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Možnosti sociometrie a diagnostika klimatu třídy. - Postoje a jejich utváření, možnosti změn postojů, význam pro pedagogiku. - Sociální vliv, význam pro pedagogiku. - Davy a masová hnutí, význam pro pedagogiku. - Významné experimenty sociální psychologie, význam pro pedagogiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
znát předmět a cíle sociální psychologie |
znát předmět a cíle sociální psychologie |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlí sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlí předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlí sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlí předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
volit vhodné komunikační strategie |
volit vhodné komunikační strategie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza textu |
Analýza textu |
Didaktický test |
Didaktický test |
Dotazník |
Dotazník |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012.
-
Hayes Nicky. Základy sociální psychologie.. Praha: Grada, 2013.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání).. Praha: Grada, 2015.
-
Hewstone, Miles, Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.
-
Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition).. Harlow: Pearson, 2014.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. přeprac. vyd.).. Praha: Karolinum, 2003.
-
Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik.. Praha: Grada., 2001.
-
KOŤA, Jaroslav, Dobromila TRPIŠOVSKÁ a Marie VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013.
-
MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno-Edika, 2016.
-
Nakonečný, M. Sociální psychologie.. Praha: Grada, 2020.
-
Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2015.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie.. Brno: Paido, 1998.
-
Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I.. Praha: Portál, 1998.
-
Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.).. Praha: Grada, 2008.
|