Předmět: Specifické postupy při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami

« Zpět
Název předmětu Specifické postupy při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu USP/UP3SD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní terminologie - možnosti vzdělávání dítěte se specifickými potřebami. - Integrace, segregace. - Inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením. - Specifika přístupů dětem se sluchovým postižením. - Specifika přístupů dětem se somatickým postižením. - Specifika přístupů k dětem s poruchami učení. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného prostředí. - Specifika přístupů k dětem z kulturně odlišného prostředí. - Instituce pedagogického poradenství a péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením
vymezit specifika dětí podle jeho individuality
vymezit specifika dětí podle jeho individuality
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol
Odborné dovednosti
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Gonzalez, A. X., Brady, L. J., & Elliott, J. (2024). Rozvoj řeči dětí: s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami . Praha: Portál.
  • Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Praha: Grada.
  • Kochová, K., & Schaeferová, M. (2015). Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál.
  • Lechta, V., & kol. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Plisková, B., & kol. (2025). Dítě s chronickým onemocněním v mateřské škole: Výzvy pro učitele ? empirický výzkum a metodická podpora. Praha: Grada.
  • Richman, S. (2015). Výchova dětí s autismem: Aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál.
  • Scarpa, A., Wells, A., & Attwood, T. (2019). Dítě s autismem a emoce: Program pro práci s dětmi. Praha: Portál.
  • Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr