Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie - možnosti vzdělávání dítěte se specifickými potřebami. - Integrace, segregace. - Inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením. - Specifika přístupů dětem se sluchovým postižením. - Specifika přístupů dětem se somatickým postižením. - Specifika přístupů k dětem s poruchami učení. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného prostředí. - Specifika přístupů k dětem z kulturně odlišného prostředí. - Instituce pedagogického poradenství a péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice |
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice |
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením |
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením |
vymezit specifika dětí podle jeho individuality |
vymezit specifika dětí podle jeho individuality |
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol |
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
-
Gonzalez, A. X., Brady, L. J., & Elliott, J. (2024). Rozvoj řeči dětí: s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami . Praha: Portál.
-
Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
-
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Praha: Grada.
-
Kochová, K., & Schaeferová, M. (2015). Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & kol. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
Plisková, B., & kol. (2025). Dítě s chronickým onemocněním v mateřské škole: Výzvy pro učitele ? empirický výzkum a metodická podpora. Praha: Grada.
-
Richman, S. (2015). Výchova dětí s autismem: Aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál.
-
Scarpa, A., Wells, A., & Attwood, T. (2019). Dítě s autismem a emoce: Program pro práci s dětmi. Praha: Portál.
-
Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.
-
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
|