Předmět: Rozvoj počátečních matematických představ + praxe

« Zpět
Název předmětu Rozvoj počátečních matematických představ + praxe
Kód předmětu USP/UP3RP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Příprava na vstup do ZŠ z pohledu matematických představ. Cíle předmatematické výchovy. 2. Rozvoj matematických představ u dětí předškolního věku. Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro PV z pohledu matematických představ. 3. Rozvoj prvotních představ o výrocích - pravdivostní hodnota výroku, složené výroky, výrokové operace. Myšlenkové mapy - propojování poznatků. Práce s otázkou a odpovědí. Argumentace v MŠ. Číslo a číslice. 4. Znázornění množin, vlastnosti operací s množinami, zaznamenání a identifikaci prvků v množině. Vzájemná ekvivalence množin. Rozvíjení procesů porovnávání a třídění. 5. Logické a prelogické myšlení. Hlavolamy. Proces uvažování a usuzování. 6. Pojmotvorný proces - Pojmy související s přirozeným číslem a metody jejich rozvoje. Propedeutika číselných operací v kontextových úlohách. 7. Role čísla v realitě. Kvantita určitá a neurčitá. 8. Zobrazení, vlastnosti zobrazení. Proces přiřazování. 9. Rozvoj prvotních představ o relacích - binární relace, určení binární relace. Třídění, uspořádání, relace ekvivalence, Lineární uspořádání, Ostré lineární uspořádání. 10. Orientace v rovině - Rovinné útvary v předškolním vzdělávání, shodnosti v rovině, skládání a rozklad rovinných útvarů, skládání papíru, orientace v rovině, čáry v rovině, uzavřená a otevřená čára, rovinné labyrinty. 11. Názornost při rozvoji matematických představ. 12. Orientace v prostoru, Rozvoj prostorové představivosti, hledání cesty. 13. Přechod z rovinné do prostorové geometrie. 14. Činnosti souvisící s měřením, práce v terénu. Propedeutika míry. 15. Prvky kombinatoriky a prvky statistiky v hrách a jiných aktivitách pro děti předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku
popsat základní oblasti matematických představ
popsat základní oblasti matematických představ
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci
Odborné dovednosti
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti
reflektovat vlastní didaktický přístup
reflektovat vlastní didaktický přístup
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání..
  • Ficová, L., & Žilková, K. Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania.. Prešov: Vydavateľstvo PdF Prešov., 2012.
  • Gerová, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy.. Banská Bystrica: PdF, Mateja Bela., 2007.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010.
  • Pártová, E., & Židek, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky.. Bratislava: PdF UK., 1993.
  • Polák, J. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.. Plzeň: Fraus, 2016.
  • Uherčíková, V., & Haverlík, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ.. Bratislava: Dony., 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr