Předmět: Rozvoj přírodovědné gramotnosti + praxe

« Zpět
Název předmětu Rozvoj přírodovědné gramotnosti + praxe
Kód předmětu USP/UP3RG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
- Poznávání, vzdělávání, výchova, učení. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Cílové preference přírodovědného vzdělávání v mateřských školách. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství ve vztahu k přírodovědnému vzdělávání. - Cíle vzdělávání - taxonomie a jejich aplikace v přírodovědném vzdělávání. - Obsah vzdělávání v MŠ. - Alternativní koncepce přírodovědného vzdělávání - Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole. - Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu. - Experimenty a jejich využití v mateřské škole. - Projektové vyučování v přírodovědném poznávání. - Skupinové a kooperativní vyučování jako základ pro uchopení přírodovědných jevů. - Princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání v předškolním věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 18 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
Odborné dovednosti
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
spolupracovat na projektové práci ve skupině
spolupracovat na projektové práci ve skupině
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Zážitková (sebezkušenostní)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr