Vyučující
|
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Poznávání, vzdělávání, výchova, učení. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Cílové preference přírodovědného vzdělávání v mateřských školách. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství ve vztahu k přírodovědnému vzdělávání. - Cíle vzdělávání - taxonomie a jejich aplikace v přírodovědném vzdělávání. - Obsah vzdělávání v MŠ. - Alternativní koncepce přírodovědného vzdělávání - Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole. - Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu. - Experimenty a jejich využití v mateřské škole. - Projektové vyučování v přírodovědném poznávání. - Skupinové a kooperativní vyučování jako základ pro uchopení přírodovědných jevů. - Princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání v předškolním věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
|