Předmět: Pedagogická komunikace v MŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická komunikace v MŠ
Kód předmětu USP/UP3PK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální interakce a komunikace. - Specifikum komunikace v prostředí mateřské školy - účastníci, podmínky. - Verbální a neverbální komunikace. - Specifikum neverbální komunikace dítěte předškolního věku. - Rozvoj empatie a naslouchání v komunikaci v MŠ. - Asertivní komunikace - východiska, principy, techniky. - Asertivní komunikace - nácvik technik v modelových situacích. - Konfliktní situace a komunikační strategie k jejich řešení. - Prezentační dovednosti učitele mateřské školy. - Role učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy. - Dítě předškolního věku jako aktivní iniciátor komunikace v MŠ. - Komunikace dítěte předškolního věku s vrstevníky ve skupině. - Rámce a struktury komunikace učitele a dítěte v mateřské škole. - Rozvoj komunikační kompetence dítěte předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace
charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy
charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy
popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
Odborné dovednosti
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem
navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Známkou
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Známkou
Doporučená literatura
  • Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita.
  • Fontana, D. (2017). Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál.
  • Havigerová, J. M., Burešová, I., Smetanová, V., & Haviger, J. (2013). Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
  • Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: Výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
  • Majerčíková, J., & Navrátilová, H. (2016). Komunikační dovednosti učitele MŠ. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Sperry, R. W. (2017). Komunikace v problémových situacích s dítětem v MŠ. Praha: Portál.
  • Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr