Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální interakce a komunikace. - Specifikum komunikace v prostředí mateřské školy - účastníci, podmínky. - Verbální a neverbální komunikace. - Specifikum neverbální komunikace dítěte předškolního věku. - Rozvoj empatie a naslouchání v komunikaci v MŠ. - Asertivní komunikace - východiska, principy, techniky. - Asertivní komunikace - nácvik technik v modelových situacích. - Konfliktní situace a komunikační strategie k jejich řešení. - Prezentační dovednosti učitele mateřské školy. - Role učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy. - Dítě předškolního věku jako aktivní iniciátor komunikace v MŠ. - Komunikace dítěte předškolního věku s vrstevníky ve skupině. - Rámce a struktury komunikace učitele a dítěte v mateřské škole. - Rozvoj komunikační kompetence dítěte předškolního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy |
charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy |
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy |
popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Týmová práce |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita.
-
Fontana, D. (2017). Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál.
-
Havigerová, J. M., Burešová, I., Smetanová, V., & Haviger, J. (2013). Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
-
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: Výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
-
Majerčíková, J., & Navrátilová, H. (2016). Komunikační dovednosti učitele MŠ. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
Sperry, R. W. (2017). Komunikace v problémových situacích s dítětem v MŠ. Praha: Portál.
-
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
|