Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Východiska a argumenty pro účinné rozvíjení gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti. - Souběžný vývoj jazykových kompetencí, vztah mluvené a psané řeči - vývojové paralely. - Komplexní přístup k rozvoji jazyka. - Psychologické koncepce kognitivního vývoje - principy dětského učení, jejich odraz při osvojování psané řeči. - Historické etapy vývoje psané řeči. - Vývojové a edukační paralely v oblasti psané řeči. - Předkonvenční strategie čtení a psaní. - Podnětné podmínky rozvoje gramotnosti a zájmu o čtení. - Rozvoj gramotnosti v rámci alternativních škol (kritická analýza). - Vybrané metody účinné stimulace gramotnosti. - Tradiční versus dynamické diagnostikování v MŠ. - Podmínky a prostředky individuálního přístupu k dětem při rozvoji gramotnosti. - Připravenost dětí na vstup do 1. ročníku základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
objasnit průběh vývinu psané řeči a teoretické přístupy k jejímu zkoumání |
objasnit průběh vývinu psané řeči a teoretické přístupy k jejímu zkoumání |
uvést argumenty v prospěch účinného rozvoje psané řeči v předškolním věku |
uvést argumenty v prospěch účinného rozvoje psané řeči v předškolním věku |
definovat základní principy, praktické postupy a metody rozvoje gramotnosti a vysvětlit jejich účinnost |
definovat základní principy, praktické postupy a metody rozvoje gramotnosti a vysvětlit jejich účinnost |
vysvětlit kontinuitu rozvoje gramotnosti mezi předškolním a elementárním vzdělávání |
vysvětlit kontinuitu rozvoje gramotnosti mezi předškolním a elementárním vzdělávání |
definovat možnosti užití vývojových a interindividuálních specifik dětí při plánovaní aktivit na rozvíjení gramotnosti |
definovat možnosti užití vývojových a interindividuálních specifik dětí při plánovaní aktivit na rozvíjení gramotnosti |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat možnosti rozvíjení gramotnosti v rámci aktuálních teoretických poznatků a přístupů k vývinu psané řeči |
diskutovat možnosti rozvíjení gramotnosti v rámci aktuálních teoretických poznatků a přístupů k vývinu psané řeči |
argumentovat v prospěch účinného rozvoje psané řeči v období předškolního věku |
argumentovat v prospěch účinného rozvoje psané řeči v období předškolního věku |
zvolit optimální praktické postupy rozvoje gramotnosti v předškolním vzdělávání |
zvolit optimální praktické postupy rozvoje gramotnosti v předškolním vzdělávání |
samostatně užívat vhodné metody rozvoje gramotnosti s ohledem na cíle vzdělávání |
samostatně užívat vhodné metody rozvoje gramotnosti s ohledem na cíle vzdělávání |
plánovat vzdělávací aktivity s ohledem na vývojové a interindividuální specifika dětí |
plánovat vzdělávací aktivity s ohledem na vývojové a interindividuální specifika dětí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor jazykového projevu studenta |
Ústní zkouška |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
BELEŠOVÁ, M. Prekoncepty detí v predškolskom veku o funkcii a procese čítania a písania. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 1(1), 7-20. 2017.
-
GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti (s. 53-59). In: Novinky v pedagogické a školní psychologii. Zlín: Lingua. 1998.
-
KOŽELUHOVÁ, E. Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 4(2), 77-94. 2021.
-
KROPÁČKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., & KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509. 2014.
-
KUCHARSKÁ, A. Předčtenářské aktivity a jejich význam pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Didaktické studie, 4(2), 9-19. 2014.
-
LAUFKOVÁ, V., & GOLDMANOVÁ, A. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy. Praha: UK, Pedagogická fakulta. 2020.
-
MAŇOUROVÁ, Z. ET AL. Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 21-46. 2019.
-
NÁDVORNÍKOVÁ, H., SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H., VÍTEČKOVÁ, M. Čteme si, hrajeme si, poznáváme? Metodika čtenářské pregramotnosti. České Budějovice: Pedagogická fakulta, JU v Českých Budějovicích. 2019.
-
PETROVÁ, Z. Mediované učenie: Teoretické súvislosti a možnosti aplikácie do predprimárneho vzdelávania. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, s. 96-107. 2009.
-
PETROVÁ, Z., MONEVA, L. The Role of Shared Book Reading Practices in Early Literacy Development. In K. Urban (ed.), Development of key literacy skills in early childhood education (19-38). Berlin : Peter Lang, 2023.
-
PETROVÁ, Z. Prirodzený prístup k rozvíjaniu gramotnosti. Bratislava: MPC, 2014.
-
PETROVÁ, Z. Vygotského koncepty a tézy v počiatočnom rozvíjaní jazykovej gramotnosti. Pedagogika, 12(1-2), 22-33. 2012.
-
PETROVÁ, Z. Význam vzdelávacieho prostredia v učení detí predškolského veku. In Riadenie a rozvoj materskej školy : sprievodca riaditeľky MŠ v legislatívnej a výchovno-vzdelávacej praxi. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko. 2022.
-
VIKTOROVÁ, I. Psychogenetická teorie Emilie Ferreirové. In Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnost: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
-
ZÁPOTOČNÁ, O., & GAVORA, P. Metodika pozorovania a hodnotenia raných prejavov gramotnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 2002.
|