Předmět: Jazyková a literární gramotnost + praxe

« Zpět
Název předmětu Jazyková a literární gramotnost + praxe
Kód předmětu USP/UP3JL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Východiska a argumenty pro účinné rozvíjení gramotnosti v předškolním věku. - Přirozené přístupy k rozvoji gramotnosti. - Souběžný vývoj jazykových kompetencí, vztah mluvené a psané řeči - vývojové paralely. - Komplexní přístup k rozvoji jazyka. - Psychologické koncepce kognitivního vývoje - principy dětského učení, jejich odraz při osvojování psané řeči. - Historické etapy vývoje psané řeči. - Vývojové a edukační paralely v oblasti psané řeči. - Předkonvenční strategie čtení a psaní. - Podnětné podmínky rozvoje gramotnosti a zájmu o čtení. - Rozvoj gramotnosti v rámci alternativních škol (kritická analýza). - Vybrané metody účinné stimulace gramotnosti. - Tradiční versus dynamické diagnostikování v MŠ. - Podmínky a prostředky individuálního přístupu k dětem při rozvoji gramotnosti. - Připravenost dětí na vstup do 1. ročníku základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
objasnit průběh vývinu psané řeči a teoretické přístupy k jejímu zkoumání
objasnit průběh vývinu psané řeči a teoretické přístupy k jejímu zkoumání
uvést argumenty v prospěch účinného rozvoje psané řeči v předškolním věku
uvést argumenty v prospěch účinného rozvoje psané řeči v předškolním věku
definovat základní principy, praktické postupy a metody rozvoje gramotnosti a vysvětlit jejich účinnost
definovat základní principy, praktické postupy a metody rozvoje gramotnosti a vysvětlit jejich účinnost
vysvětlit kontinuitu rozvoje gramotnosti mezi předškolním a elementárním vzdělávání
vysvětlit kontinuitu rozvoje gramotnosti mezi předškolním a elementárním vzdělávání
definovat možnosti užití vývojových a interindividuálních specifik dětí při plánovaní aktivit na rozvíjení gramotnosti
definovat možnosti užití vývojových a interindividuálních specifik dětí při plánovaní aktivit na rozvíjení gramotnosti
Odborné dovednosti
diskutovat možnosti rozvíjení gramotnosti v rámci aktuálních teoretických poznatků a přístupů k vývinu psané řeči
diskutovat možnosti rozvíjení gramotnosti v rámci aktuálních teoretických poznatků a přístupů k vývinu psané řeči
argumentovat v prospěch účinného rozvoje psané řeči v období předškolního věku
argumentovat v prospěch účinného rozvoje psané řeči v období předškolního věku
zvolit optimální praktické postupy rozvoje gramotnosti v předškolním vzdělávání
zvolit optimální praktické postupy rozvoje gramotnosti v předškolním vzdělávání
samostatně užívat vhodné metody rozvoje gramotnosti s ohledem na cíle vzdělávání
samostatně užívat vhodné metody rozvoje gramotnosti s ohledem na cíle vzdělávání
plánovat vzdělávací aktivity s ohledem na vývojové a interindividuální specifika dětí
plánovat vzdělávací aktivity s ohledem na vývojové a interindividuální specifika dětí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Rozbor jazykového projevu studenta
Ústní zkouška
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Rozbor jazykového projevu studenta
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • BELEŠOVÁ, M. Prekoncepty detí v predškolskom veku o funkcii a procese čítania a písania. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 1(1), 7-20. 2017.
  • GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti (s. 53-59). In: Novinky v pedagogické a školní psychologii. Zlín: Lingua. 1998.
  • KOŽELUHOVÁ, E. Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 4(2), 77-94. 2021.
  • KROPÁČKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., & KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509. 2014.
  • KUCHARSKÁ, A. Předčtenářské aktivity a jejich význam pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Didaktické studie, 4(2), 9-19. 2014.
  • LAUFKOVÁ, V., & GOLDMANOVÁ, A. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy. Praha: UK, Pedagogická fakulta. 2020.
  • MAŇOUROVÁ, Z. ET AL. Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 21-46. 2019.
  • NÁDVORNÍKOVÁ, H., SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H., VÍTEČKOVÁ, M. Čteme si, hrajeme si, poznáváme? Metodika čtenářské pregramotnosti. České Budějovice: Pedagogická fakulta, JU v Českých Budějovicích. 2019.
  • PETROVÁ, Z. Mediované učenie: Teoretické súvislosti a možnosti aplikácie do predprimárneho vzdelávania. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, s. 96-107. 2009.
  • PETROVÁ, Z., MONEVA, L. The Role of Shared Book Reading Practices in Early Literacy Development. In K. Urban (ed.), Development of key literacy skills in early childhood education (19-38). Berlin : Peter Lang, 2023.
  • PETROVÁ, Z. Prirodzený prístup k rozvíjaniu gramotnosti. Bratislava: MPC, 2014.
  • PETROVÁ, Z. Vygotského koncepty a tézy v počiatočnom rozvíjaní jazykovej gramotnosti. Pedagogika, 12(1-2), 22-33. 2012.
  • PETROVÁ, Z. Význam vzdelávacieho prostredia v učení detí predškolského veku. In Riadenie a rozvoj materskej školy : sprievodca riaditeľky MŠ v legislatívnej a výchovno-vzdelávacej praxi. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko. 2022.
  • VIKTOROVÁ, I. Psychogenetická teorie Emilie Ferreirové. In Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnost: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
  • ZÁPOTOČNÁ, O., & GAVORA, P. Metodika pozorovania a hodnotenia raných prejavov gramotnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr