Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Dějiny tělesné kultury. - Vývoj teorie a praxe tělesné kultury a jejich základních prostředků (tělesných cvičení) od nejstarších dob až po současnost. - Tělesná kultura jako specifická součást kulturní společnosti. - Olympijské hry. - Cvičení bez nářadí. - Cvičení na nářadí (visy, šplh, klony, skoky, cvičení s náčiním). - Švédský systém - zdravotní zaměření a léčebná gymnastika. - Sport jako biologicko-sociální fenomén a společenský jev. - YMCA (Young men's Christian association). - Pierre de Fredi de Coubertin. - Sokolské hnutí. - Skautské hnutí. - Rozvoj tělovýchovných věd a zvyšující se podíl vědeckotechnického pokroku na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti. - Význam a smysl sportu v životě člověka a společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat tělesnou kulturu |
charakterizovat tělesnou kulturu |
popsat vývoj tělesné kultury |
popsat vývoj tělesné kultury |
vysvětlit rozvoj tělovýchovných věd a jejich vliv na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti |
vysvětlit rozvoj tělovýchovných věd a jejich vliv na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti |
popsat zdravotní zaměření TV a léčebnou gymnastiku po vzoru švédského systému |
popsat zdravotní zaměření TV a léčebnou gymnastiku po vzoru švédského systému |
vyjmenovat tělovýchovné organizace zahrnující sport mládeže |
vyjmenovat tělovýchovné organizace zahrnující sport mládeže |
Odborné dovednosti |
---|
užívat základní pojmy tělesné kultury |
užívat základní pojmy tělesné kultury |
stanovit význam a smysl sportu v životě člověka |
stanovit význam a smysl sportu v životě člověka |
aplikovat názvosloví tělesných cvičení bez nářadí |
aplikovat názvosloví tělesných cvičení bez nářadí |
aplikovat názvosloví tělesných cvičení na nářadí |
aplikovat názvosloví tělesných cvičení na nářadí |
provést porovnání zdatnosti a výkonnosti |
provést porovnání zdatnosti a výkonnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Blecking, D., & Waic, M. Odraz středoevropských minoritních kultur ve sportu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2009.
-
Demetrovič, E. et al. Encyklopedie tělesné kultúry /a-o/. Praha: Olympia, 1988.
-
Grexa, J. Olympizmus a Olympijské hry. Bratislava: Metodické centrum, 2001.
-
Perútka, J. et al. Dejiny telesnej kultury. Bratislava: SPN, 1988.
-
Sommer, J. Dějiny sportu. Sporty našich předků. Praha: Fontána, 2003.
|