Vyučující
|
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Gramotnost jako schopnost a dovednost. - Předpoklady pro budoucí čtení a psaní. - Faktory ovlivňující gramotnost dítěte. - Rozvoj řeči a všech forem komunikace dítěte. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: standardní směry. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: alternativní směry. - Možnosti a meze rozvoje gramotnosti u dítěte ve škole a rodině. - Technika čtení a čtení s porozuměním. - Rozvoj grafomotoriky dítěte. - Spontánní písemná produkce dětí předškolního věku. - Rozvoj zájmu o čtení a o knihy. - Akce na podporu čtení a čtenářství. - Podnětné prostředí v mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 23 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat pojem gramotnost |
popsat pojem gramotnost |
popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním |
popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním |
definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní |
definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní |
vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství |
vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním |
vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním |
analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech |
rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech |
navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole |
navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole |
hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika |
hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, 2001.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
-
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
-
OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.
-
Selmi, A. M., Gallagher, R. J., & Mora-Flores, E. R. Early childhood curriculum for all learners: integrating play and literacy activities. Los Angeles: Sage, 2015.
-
Šmardová, V., & Bednářová, J. Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha: Edika, 2011.
-
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
-
Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.
|