Předmět: Psychomotorika

« Zpět
Název předmětu Psychomotorika
Kód předmětu USP/UP2MO
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretické vymezení oboru, zasazení do systému věd. - Herní zásady psychomotorických aktivit. - Seznamovací hry. - Hry s psychomotorickým padákem. - Hry s novinovými listy. - Hry s jogurtovými kelímky. - Hry s víčky od PET lahví. - Hry s dekami. - Hry s nafukovacími balónky. - Hry na rozvoj senzomotoriky, svalové napětí a uvolnění. - Hry se speciálními psychomotorickými pomůckami. - Jednoduché relaxační a masážní činnosti. - Kontaktní hry pro rozvíjení sociálních dovedností dětí. - Hry uplatňující mezipředmětové vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
znát pojetí psychomotoriky jako systému pohybových aktivit jako prostředku k odpovědné výchově jedince
znát pojetí psychomotoriky jako systému pohybových aktivit jako prostředku k odpovědné výchově jedince
vyjmenovat herní zásady psychomotorických činností
vyjmenovat herní zásady psychomotorických činností
popsat obecné metodické zásady pro uplatňování psychomotorických činností
popsat obecné metodické zásady pro uplatňování psychomotorických činností
popsat stavbu psychomotorické lekce
popsat stavbu psychomotorické lekce
vyjmenovat netradiční pomůcky využitelné v psychomotorice
vyjmenovat netradiční pomůcky využitelné v psychomotorice
Odborné dovednosti
užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností
užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností
užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáka
užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáka
připravit lekci psychomotorických aktivit s daným cílem
připravit lekci psychomotorických aktivit s daným cílem
aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit
aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit
reflektovat průběh psychomotorických aktivit
reflektovat průběh psychomotorických aktivit
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno, MU PF, 2007.
  • Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Praha: Portál, 2011.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: UTB ve Zlíně, 2016.
  • Zimmer, R. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2012.
  • Zimmer, R. Sport und Spiel im Kindergarten. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr