Předmět: Základy ICT

« Zpět
Název předmětu Základy ICT
Kód předmětu USP/UP2IC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní komponenty PC. - Periferní zařízení. - Operační systém. - Informace, data, bezpečnost. - Základní aplikační programové vybavení. - Viry, antivirová ochrana. - Hardware (HW) - vybavení počítače, od procesoru, přes monitor po tiskárnu. - Software (SW) - programové vybavení počítače: firmware, operační systém (OS), aplikace. - Přídavné karty - grafická (zpracovává obrazové informace), zvuková (zpracovává zvuk), síťová (komunikace mezi více počítači), televizní. - Laptop (též notebook) - přenosný počítač, Netbook - malý laptop, Tablet PC, PDA a další - kapesní PC. - Fakta a charakteristiky chorob spojených s využíváním ICT. - Popis cviků sloužících k prevenci chorob spojených s využíváním ICT nejvíce exponovaných částí těla. - Využití ICT při přípravě na výuku a v samotné výuce v MŠ. - Moderní didaktické prostředky ve výuce dětí mateřských škol (speciální počítače pro děti, tablety, interaktivní tabule, atd.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základní komponenty počítače
základní komponenty počítače
vstupně-výstupní zařízení
vstupně-výstupní zařízení
základní prvky aplikačních rozhraní
základní prvky aplikačních rozhraní
využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách
využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách
hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání
hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání
Odborné dovednosti
definovat komponenty počítače
definovat komponenty počítače
identifikovat vstupně-výstupní zařízení
identifikovat vstupně-výstupní zařízení
definovat rozdíly mezi aplikací a softwarem
definovat rozdíly mezi aplikací a softwarem
vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy
vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy
identifikovat hrozby spojené s využíváním ICT zařízení
identifikovat hrozby spojené s využíváním ICT zařízení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dostál, J. Informační a počítačová gramotnost ? klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007.
  • Jones, D. Jak využívat Internet. Praha: SoftPress, 2001.
  • Kalhous, Z. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Růžičková, D. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků: Metodická příručka. Praha: NÚV, 2011.
  • Zounek, J., & Šeďová, K. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.
  • Zounek, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr