Předmět: Teorie výchovy a vzdělání

« Zpět
Název předmětu Teorie výchovy a vzdělání
Kód předmětu USP/UP1TV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Vymezení temotvorných pojmů: věda, teorie, paradigma, diskurs. - Systém pedagogických věd a místo filozofie výchovy a teorií výchovy a vzdělávání v něm. - Teorie učení, epistemologická východiska vyučování a jejich vztah k teoriím výchovy a vzdělávání. - Přehled teorií výchovy a vzdělávání podle vybraných autorů. - Personalistické, humanistické teorie. - Role učitele a dítěte v personalistických a humanistických teoriích. - Akademické teorie, základní program akademických teorií, role učitele v akademických teoriích. - Spiritualistické a sociální teorie - základní přehled. - Kognitivně-psychologické teorie. - Prekoncepty dítěte, žáka a konstruktivistické didaktické postupy v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Sociokognitivní teorie a jejich přístupy. - Sociálně-historická teorie a teorie kooperativního vyučování v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Technologické teorie (informačně - multimediální teorie). - Klíčové osobnosti jednotlivých teoretických přístupů a jejich vliv na rozvoj předškolní pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zápočet - 23 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs)
definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs)
objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd
objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd
objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání
objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání
definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání
analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání
Odborné dovednosti
diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení
diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení
stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní
stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní
porovnat jednotlivé teorie výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání
porovnat jednotlivé teorie výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání
argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňující jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání
provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňující jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projekce (statická, dynamická)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Projekce (statická, dynamická)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Kaščák, O., Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základnych diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.
  • Lasahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
  • Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010.
  • Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2011.
  • PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. UK Praha: Karolinum, 2005.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2007.
  • Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • ZELINA, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr