Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr.
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Seznamovací aktivity ve skupině. - Sociální percepce a její bariéry. - Rozvoj osobnosti člověka. - Sebepoznání ve vztahu k edukačním situacím. - Rozvoj komunikačních dovedností. - Poskytování efektivní zpětné vazby. - Schopnost empatie a naslouchání. - Kooperace v učitelském týmu. - Konflikty, typologie a prvky konfliktních situací. - Komunikační strategie podporující řešení konfliktu. - Sebepojetí učitele. - Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. - Rozvoj profesních kompetencí učitele mateřské školy. - Tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Příprava na zápočet
- 19 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno |
Nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat podstatu sociální percepce a její bariéry |
popsat podstatu sociální percepce a její bariéry |
popsat typologie a prvky konfliktních situací |
popsat typologie a prvky konfliktních situací |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání |
charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání |
popsat principy kooperace v učitelském týmu |
popsat principy kooperace v učitelském týmu |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky |
použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky |
vyřešit modelové konfliktní situace |
vyřešit modelové konfliktní situace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Sebereflexe |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Sebereflexe |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z., Bravená, N., & Franclová, M. (2019). Perspektivy učitelství. Grada.
-
Hladík, K., & Vávrová, S. (2020). Mechanismy fungování rozvoje autoregulace učení studentů. Masarykova univerzita.
-
Kolařík, M. (2011). Interakční psychologický výcvik pro praxi. Grada.
-
Lukášová, H. (2004). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Paido.
-
Navrátilová, H. (2015). Učitel mateřské školy a jeho postavení ve školském systému. In A. Wiegerová et al. (Eds.), Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula (s. 53?68). UKF.
-
Starý, K. (2020). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Wolters Kluwer.
-
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2019). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Portál.
-
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Raabe.
|