Předmět: Sociálně-pedagogický výcvik

« Zpět
Název předmětu Sociálně-pedagogický výcvik
Kód předmětu USP/UP1SV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolumber Tereza, Mgr.
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Seznamovací aktivity ve skupině. - Sociální percepce a její bariéry. - Rozvoj osobnosti člověka. - Sebepoznání ve vztahu k edukačním situacím. - Rozvoj komunikačních dovedností. - Poskytování efektivní zpětné vazby. - Schopnost empatie a naslouchání. - Kooperace v učitelském týmu. - Konflikty, typologie a prvky konfliktních situací. - Komunikační strategie podporující řešení konfliktu. - Sebepojetí učitele. - Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. - Rozvoj profesních kompetencí učitele mateřské školy. - Tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno
Nespecifikováno
Výsledky učení
popsat podstatu sociální percepce a její bariéry
popsat podstatu sociální percepce a její bariéry
popsat typologie a prvky konfliktních situací
popsat typologie a prvky konfliktních situací
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání
charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání
popsat principy kooperace v učitelském týmu
popsat principy kooperace v učitelském týmu
Odborné dovednosti
navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti
použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky
použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky
vyřešit modelové konfliktní situace
vyřešit modelové konfliktní situace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Helus, Z., Bravená, N., & Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
  • Hladík, K., & Vávrová S. Mechanismy fungování rozvoje autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011.
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha: Grada, 2011.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: UTB, 2015.
  • Navrátilová, H. Učitel mateřské školy a jeho postavení ve školském systému. In Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula.. Zlín: UTB, 2015.
  • Starý, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
  • Syslová, Z., & Chaloupková, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr