Předmět: Psychologická propedeutika

« Zpět
Název předmětu Psychologická propedeutika
Kód předmětu USP/UP1PP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šťastná Michaela, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Analýza prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavních oborů. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu vzdělávání - Pozornost a její význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Paměť a její význam v procesu vzdělávání - Emoce a jejich význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Jazyk a řeč a jejich význam ve vzdělávacím procesu - Motivace a její význam v procesu vzdělávání - Učení se - Myšlení a jeho význam ve vzdělávacím procesu - Inteligence a kreativita a jejich význam ve vzdělávacím procesu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat předmět, cíle a úkoly psychologie
popsat předmět, cíle a úkoly psychologie
vyjmenovat a popsat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii
vyjmenovat a popsat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii
popsat metody poznávání osobnosti dětí
popsat metody poznávání osobnosti dětí
definovat psychické poznávací procesy
definovat psychické poznávací procesy
definovat pojmy temperament, charakter a morálka
definovat pojmy temperament, charakter a morálka
Odborné dovednosti
vysvětlit předmět, cíle a úkoly psychologie ve vztahu k učitelské profesi
vysvětlit předmět, cíle a úkoly psychologie ve vztahu k učitelské profesi
charakterizovat hlavní psychologické směry a popsat jejich přínos pro současnou psychologii
charakterizovat hlavní psychologické směry a popsat jejich přínos pro současnou psychologii
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí
vyjmenovat a vysvětlit jednotlivé poznávací procesy
vyjmenovat a vysvětlit jednotlivé poznávací procesy
odhadnout temperament dítěte a volit adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte
odhadnout temperament dítěte a volit adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Sebereflexe
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Esej
Esej
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Dotazník
Dotazník
Doporučená literatura
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzděláván. Praha: Grada, 2018.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.
  • Mertin, Václav, Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
  • Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton, 2015.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (Eds.). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012.
  • Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
  • Plháková, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
  • Plháková, A. Obecná psychologie.. Academia, 2023.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi.. Grada, 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů.. Grada, 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Grada, 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Grada, 2011.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr