Vyučující
|
-
Šťastná Michaela, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Analýza prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavních oborů. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu vzdělávání - Pozornost a její význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Paměť a její význam v procesu vzdělávání - Emoce a jejich význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Jazyk a řeč a jejich význam ve vzdělávacím procesu - Motivace a její význam v procesu vzdělávání - Učení se - Myšlení a jeho význam ve vzdělávacím procesu - Inteligence a kreativita a jejich význam ve vzdělávacím procesu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat předmět, cíle a úkoly psychologie |
popsat předmět, cíle a úkoly psychologie |
vyjmenovat a popsat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii |
vyjmenovat a popsat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii |
popsat metody poznávání osobnosti dětí |
popsat metody poznávání osobnosti dětí |
definovat psychické poznávací procesy |
definovat psychické poznávací procesy |
definovat pojmy temperament, charakter a morálka |
definovat pojmy temperament, charakter a morálka |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit předmět, cíle a úkoly psychologie ve vztahu k učitelské profesi |
vysvětlit předmět, cíle a úkoly psychologie ve vztahu k učitelské profesi |
charakterizovat hlavní psychologické směry a popsat jejich přínos pro současnou psychologii |
charakterizovat hlavní psychologické směry a popsat jejich přínos pro současnou psychologii |
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
vyjmenovat a vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
vyjmenovat a vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
odhadnout temperament dítěte a volit adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
odhadnout temperament dítěte a volit adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pozorování |
Pozorování |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Známkou |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Dotazník |
Dotazník |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzděláván. Praha: Grada, 2018.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.
-
Mertin, Václav, Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton, 2015.
-
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (Eds.). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012.
-
Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
-
Plháková, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
-
Plháková, A. Obecná psychologie.. Academia, 2023.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi.. Grada, 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů.. Grada, 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Grada, 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Grada, 2011.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.
|