Předmět: Pedagogická propedeutika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická propedeutika
Kód předmětu USP/UP1PE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
Obsah předmětu
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy. - Didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd jako základ pro uchopení tvorby portfolia. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 84 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 21 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat systém pedagogických věd
popsat systém pedagogických věd
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
definovat typy a role učitele mateřké školy
definovat typy a role učitele mateřké školy
popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol
popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol
Odborné dovednosti
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Hodnotící metody
Známkou
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Doporučená literatura
  • časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
  • Švec, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print, 2002.
  • Wiegerová, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr