Předmět: Hra a její edukační využití v MŠ

« Zpět
Název předmětu Hra a její edukační využití v MŠ
Kód předmětu USP/UP1HE
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teorie hry, pojetí hry v historickém kontextu, hra v pedagogických koncepcích významných představitelů. - Specifika hry dětí předškolního věku, atributy a znaky hry. - Vývojové etapy hry, typologie her. - Využití edukační hry v mateřské škole. - Role učitele a dítěte ve hře. - Hra jako aktivita v procesu učení. - Hra jako metoda, hra jako diagnostický prostředek. - Plánování herních aktivit v kontextu školních a třídních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. - Praktické využití hry a hraček v kontextu školních a třídních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. - Dramatizace a dramatická hra v mateřské škole. - Historický pohled na hračku, hračka v současnosti. - Didaktické hračky a jejich využití. - Návrh didaktické hračky a její využití v edukačním procesu. - Realizace herních projektů a jejich prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 22 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
teoretická východiska hry a hračky v historickém i současném pojetí
teoretická východiska hry a hračky v historickém i současném pojetí
typy a funkce her a hraček a jejich využití v předškolním vzdělávání
typy a funkce her a hraček a jejich využití v předškolním vzdělávání
plánování herních aktivit v kontextu vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání
plánování herních aktivit v kontextu vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání
specifika hry dětí předškolního věku
specifika hry dětí předškolního věku
didaktické hračky a jejich využití
didaktické hračky a jejich využití
Odborné dovednosti
definovat hru a hračku v historickém i současném kontextu
definovat hru a hračku v historickém i současném kontextu
popsat typy a funkce her a hraček a jejich význam v předškolním vzdělávání
popsat typy a funkce her a hraček a jejich význam v předškolním vzdělávání
navrhnout vhodné herní aktivity s ohledem na specifika dětí předškolního věku
navrhnout vhodné herní aktivity s ohledem na specifika dětí předškolního věku
aktivně se zapojit do cvičení a her pro využití v praxi učitele mateřských škol
aktivně se zapojit do cvičení a her pro využití v praxi učitele mateřských škol
navrhnout a realizovat herní aktivitu, hru či hračku využitelnou v praxi mateřské školy
navrhnout a realizovat herní aktivitu, hru či hračku využitelnou v praxi mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood.. Sage, 2014.
  • Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Grada, 2005.
  • Mišurcová, V., Fixl, V., & Fišer, J. Hra a hračka v životě dítěte. SPN, 1980.
  • Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. Máme hračku, tak co s ní? Od teorie k verifikaci v mateřské škole. UTB, 2018.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Grada, 2016.
  • Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Portál, 2014.
  • Svobodová, E. Vzdělávání v mateřské škole. Portál, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr