Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Kolumber Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd, interdisciplinární vztahy. - Dítě a dětství, pojetí dětství z historického hlediska. - Vývoj výchovy a vzdělávání od antiky po středověk. - Pedagogické myšlení a organizace výchovy a vzdělávání v období renesančního humanismu, reformace a protireformace. - Předškolní výchova, vzdělávání a formování pedagogických myšlenek v období baroka, dílo J. A. Komenského. - Předškolní výchova, vzdělávání a pedagogické myšlení v období osvícenství. - Významní představitelé světové a české pedagogiky a jejich hlavní myšlenky v období 17. - 19. století. - Předškolní výchova a pedagogika ve světě a v Čechách v 19. století. - Vývoj pedagogického myšlení a hnutí v předškolní výchově počátkem 20. století. - Reformní pedagogika ve světě a v Čechách a její uplatnění v předškolní výchově. - Počátky a vývoj předškolních institucí. - Organizované vzdělávání učitelek mateřských škol. - Kurikulární dokumenty pro předškolní vzdělávání. - Pojetí předškolního vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu |
pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu |
předškolní výchova a vzdělávání v Čechách, Evropě z historického hlediska |
předškolní výchova a vzdělávání v Čechách, Evropě z historického hlediska |
významní představitelé české pedagogiky a předškolní výchovy |
významní představitelé české pedagogiky a předškolní výchovy |
pojetí předškolní výchovy a vzdělávání v historii i současnosti |
pojetí předškolní výchovy a vzdělávání v historii i současnosti |
počátky a vývoj předškolních institucí |
počátky a vývoj předškolních institucí |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit dítě a dětství v historickém kontextu |
vymezit dítě a dětství v historickém kontextu |
charakterizovat historická období v souvislosti s vývojem předškolní výchovy |
charakterizovat historická období v souvislosti s vývojem předškolní výchovy |
vyjmenovat hlavní představitele české a zahraniční pedagogiky minulých století |
vyjmenovat hlavní představitele české a zahraniční pedagogiky minulých století |
vyjmenovat zakladatele předškolních institucí a uvést jejich hlavní výchovně-vzdělávací koncepty |
vyjmenovat zakladatele předškolních institucí a uvést jejich hlavní výchovně-vzdělávací koncepty |
vymezit klíčové milníky ve vývoji předškolní výchovy a pedagogiky |
vymezit klíčové milníky ve vývoji předškolní výchovy a pedagogiky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Práce studentů ve dvojicích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Kasper, T., & Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada., 2008.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Portál., 2001.
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
-
Pavlovská, M., Syslová, Z., & Šmahelová, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Masarykova univerzita., 2012.
-
Rýdl, J., & Šmelová, E. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Univerzita Palackého v Olomouci., 2012.
-
Šmahelová, B. Nástin pedagogického myšlení. MSD., 2008.
-
Šmelová, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Univerzita Palackého v Olomouci., 2006.
-
Vacíková, T. Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského. Univerzita J. A. Komenského., 2009.
|