Předmět: Kapitoly z dějin předškolní výchovy

« Zpět
Název předmětu Kapitoly z dějin předškolní výchovy
Kód předmětu USP/UP1DV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Kolumber Tereza, Mgr.
Obsah předmětu
- Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd, interdisciplinární vztahy. - Dítě a dětství, pojetí dětství z historického hlediska. - Vývoj výchovy a vzdělávání od antiky po středověk. - Pedagogické myšlení a organizace výchovy a vzdělávání v období renesančního humanismu, reformace a protireformace. - Předškolní výchova, vzdělávání a formování pedagogických myšlenek v období baroka, dílo J. A. Komenského. - Předškolní výchova, vzdělávání a pedagogické myšlení v období osvícenství. - Významní představitelé světové a české pedagogiky a jejich hlavní myšlenky v období 17. - 19. století. - Předškolní výchova a pedagogika ve světě a v Čechách v 19. století. - Vývoj pedagogického myšlení a hnutí v předškolní výchově počátkem 20. století. - Reformní pedagogika ve světě a v Čechách a její uplatnění v předškolní výchově. - Počátky a vývoj předškolních institucí. - Organizované vzdělávání učitelek mateřských škol. - Kurikulární dokumenty pro předškolní vzdělávání. - Pojetí předškolního vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Práce studentů ve dvojicích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu
pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu
předškolní výchova a vzdělávání v Čechách, Evropě z historického hlediska
předškolní výchova a vzdělávání v Čechách, Evropě z historického hlediska
významní představitelé české pedagogiky a předškolní výchovy
významní představitelé české pedagogiky a předškolní výchovy
pojetí předškolní výchovy a vzdělávání v historii i současnosti
pojetí předškolní výchovy a vzdělávání v historii i současnosti
počátky a vývoj předškolních institucí
počátky a vývoj předškolních institucí
Odborné dovednosti
vymezit dítě a dětství v historickém kontextu
vymezit dítě a dětství v historickém kontextu
charakterizovat historická období v souvislosti s vývojem předškolní výchovy
charakterizovat historická období v souvislosti s vývojem předškolní výchovy
vyjmenovat hlavní představitele české a zahraniční pedagogiky minulých století
vyjmenovat hlavní představitele české a zahraniční pedagogiky minulých století
vyjmenovat zakladatele předškolních institucí a uvést jejich hlavní výchovně-vzdělávací koncepty
vyjmenovat zakladatele předškolních institucí a uvést jejich hlavní výchovně-vzdělávací koncepty
vymezit klíčové milníky ve vývoji předškolní výchovy a pedagogiky
vymezit klíčové milníky ve vývoji předškolní výchovy a pedagogiky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Práce studentů ve dvojicích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Analýza textu
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Kasper, T., & Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada., 2008.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Portál., 2001.
  • Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
  • Pavlovská, M., Syslová, Z., & Šmahelová, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Masarykova univerzita., 2012.
  • Rýdl, J., & Šmelová, E. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Univerzita Palackého v Olomouci., 2012.
  • Šmahelová, B. Nástin pedagogického myšlení. MSD., 2008.
  • Šmelová, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Univerzita Palackého v Olomouci., 2006.
  • Vacíková, T. Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského. Univerzita J. A. Komenského., 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr