Předmět: Podpora využití ICT v práci učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Podpora využití ICT v práci učitele MŠ
Kód předmětu USP/UK6PV
Organizační forma výuky Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní pojmy informačních a komunikačních technologií (ICT) využitelných v praxi mateřských škol. - Využití ICT v MŠ v rámci výchovně-vzdělávacího procesu, vazba na RVP PV. - Využití textového, tabulkového procesoru a podpůrného software při tvorbě pedagogických dokumentů. - Organizace práce s dětmi s ICT, návrhy řešení, realizace. - Praktická cvičení s využitím tabletů, interaktivních tabulí a elektronických materiálů pro praxi v mateřské škole. - Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. - Využití webinářů, e-learningu a podpůrného software v práci učitele mateřské školy. - Zapojení mateřské školy do virtuálních projektů (mezinárodní projekt eTwinning). - Elektronické portfolio učitele a dítěte v praxi mateřských škol. - Ochrana dat, údajů a elektronického zpracování informací.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, E-learning
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat tematické oblasti v IKT ve vzdělávání
definovat tematické oblasti v IKT ve vzdělávání
popsat základní principy fungování digitálních technologií
popsat základní principy fungování digitálních technologií
popsat základní principy tvorby algoritmů
popsat základní principy tvorby algoritmů
popsat tvorbu interaktivních vzdělávacích materiálů
popsat tvorbu interaktivních vzdělávacích materiálů
popsat postup při instalaci softwarových rozšíření
popsat postup při instalaci softwarových rozšíření
Odborné dovednosti
správně kategorizovat rozdíly mezi algoritmem a algoritmizací
správně kategorizovat rozdíly mezi algoritmem a algoritmizací
určit důležité milníky zavedení internetových technologií
určit důležité milníky zavedení internetových technologií
zařadit jednotlivé tematické celky k oblastem IKT
zařadit jednotlivé tematické celky k oblastem IKT
prezentovat funkčnost programu na základě blokových prvků
prezentovat funkčnost programu na základě blokových prvků
instalovat vybrané softwarové rozšíření
instalovat vybrané softwarové rozšíření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení na počítači
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Cvičení na počítači
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
E-learning
E-learning
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dostál, J. Nové technologie ve vzdělávání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2011.
  • Goldin, C., Katz, L. F. The race between education and technology.. Harvard University Press, 2008.
  • Kopecký, K., Szotkowski, R., Kubala, L., Krejčí, V., & Havelka, M. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: UPOL, 2021.
  • Machýčková, I. ICT v mateřské škole a v prvních ročnících základní školy. Výukový materiál pro projekt Elektronická školička reg. č. CZ.1.07/1.3.05/02.0041.. 2010.
  • Martin Kursch. Využití informačních technologií ve vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2018.
  • Sak, P., Mareš, J., Nová, H., Richter, V., & Saková, K. Člověk a vzdělání v informační společnosti.. Praha: Portál., 2007.
  • Zelenka, J., Čech, P., & Naiman, K. Ochrana dat: Informační bezpečnost - výkladový slovník.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2002.
  • Zikl, P., Maněnová, M., Bendová, P., & Maněna, V. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami.. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr