Předmět: Pedagogická evaluace v předškolním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Pedagogická evaluace v předškolním vzdělávání
Kód předmětu USP/UK6PE
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogická evaluace - vymezení klíčových pojmů. - Současné pojetí a trendy v pedagogické evaluaci. - Kvalita školy s ohledem na předškolní vzdělávání. - Pedagogická evaluace jako proces. - Úrovně pedagogické evaluace. - Metody pedagogické evaluace. - Evaluační nástroje vhodné pro aplikaci v preprimární edukaci. - Evaluace učitele, standardy kvality učitele. - Ukázky aplikace vybraných evaluačních metod v praxi mateřských škol. - Evaluační zpráva a její využití. - Evaluační výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
klíčové pojmy pedagogické evaluace
klíčové pojmy pedagogické evaluace
vymezení oblastí pedagogické evaluace
vymezení oblastí pedagogické evaluace
kvalita školy
kvalita školy
evaluační metody a nástroje uplatňované v prostředí mateřské školy
evaluační metody a nástroje uplatňované v prostředí mateřské školy
význam autoevaluace v kontextu škol a školství
význam autoevaluace v kontextu škol a školství
Odborné dovednosti
definovat pedagogickou evaluaci a její klíčové pojmy
definovat pedagogickou evaluaci a její klíčové pojmy
vymezit základní oblasti pedagogické evaluace
vymezit základní oblasti pedagogické evaluace
znát vybrané evaluační metody a nástroje
znát vybrané evaluační metody a nástroje
navrhnout postup autoevaluace v mateřské škole
navrhnout postup autoevaluace v mateřské škole
analyzovat evaluační nástroje využitelné v prostředí mateřské školy
analyzovat evaluační nástroje využitelné v prostředí mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Chvál, M. Na naší škole nám záleží. Jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018.
  • Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2015.
  • Sedláčková, H., Syslová, Z., & Štěpánková, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika., 2012.
  • Syslová, Z., & Chaloupková, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy.. Brno: MU., 2015.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci.. Praha: Wolters Kluwer., 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr