Předmět: Pedagogická praxe souvislá s portfoliem

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe souvislá s portfoliem
Kód předmětu USP/UK5PX
Organizační forma výuky Konzultace + Odborná praxe + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student získá zkušenosti s dlouhodobějším působením v MŠ: - rozvine své kompetence související s projektováním edukačního procesu v mateřské škole (orientace v pedagogických dokumentech, sestavení obsahu a organizace výukové jednotky, stanovení cílů výukové jednotky, realizace didaktické analýzy učiva, volba efektivních postupů v rámci výukové jednotky apod.); - podpoří kompetence související s hodnocením edukačního procesu (zařazovat a využívat různé formy hodnocení, připravit a realizovat činnosti pro sebehodnocení a vzájemné oceňování, dokázat systematicky analyzovat edukační jednotku, posoudit, zhodnotit a argumentovat uplatněnou metodiku edukačního procesu, uskutečnit sebereflexi a sebehodnocení vlastního edukačního procesu) - získá kompetence související se spoluprací učitele s jinými odborníky - spolupráce s participujícím pedagogem, s rodiči dětí s jinými pracovníky ve škole i mimo ni (speciální pedagog, psycholog, logoped) - uvědomí si (prostřednictvím své zkušenosti) aspekty a podmínky související s rolí a statusem v MŠ (zvládnout odpovídající výchovné situace a podmínky, které podporují sociální kontakt).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Exkurze - 100 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 33 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
pedagogické principy v předškolním vzdělávání
pedagogické principy v předškolním vzdělávání
denní harmonogram třídy v mateřské škole
denní harmonogram třídy v mateřské škole
projektování edukačního procesu
projektování edukačního procesu
pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy
pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy
formy hodnocení vzdělávacích pokroků dětí
formy hodnocení vzdělávacích pokroků dětí
Odborné dovednosti
orientovat se v pedagogických dokumentech a vhodně je zpracovává
orientovat se v pedagogických dokumentech a vhodně je zpracovává
sestavit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ
sestavit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ
stanovit cíle výukové jednotky
stanovit cíle výukové jednotky
stanovit efektivní postupy v rámci výukové jednotky
stanovit efektivní postupy v rámci výukové jednotky
využívat různé formy hodnocení
využívat různé formy hodnocení
ověřit efektivitu pedagogické činnosti
ověřit efektivitu pedagogické činnosti
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele
realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Pozorování
Pozorování
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Kaplan, A. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti a pod střechou.. Praha: Portál., 2003.
  • Kohlová, M. 200 výtvarných činností.. Praha: Portál, 2003.
  • Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování.. Praha: Grada, 2009.
  • Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
  • Špačková, R. 111 námětu pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál, 2004.
  • Weaverová, M. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha: Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr