Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu USP/UK5PC
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické základy PVČ - Čas a časovost lidské existence; volný a disponibilní čas - Pojmové a terminologické souvislosti (od mimoškolní výchovy k PVČ; funkce, cíle, podmínky a prostředky výchovy ve volném čase) - PVČ v kontextu dalších pedagogických oborů Historie a současnost PVČ na území ČR - Historické kořeny: od scholé a pedagogické teleologie po 2. světovou válku - Volný čas v Čechách po 2. světové válce a v současnosti - Holistická výchova a zážitková pedagogika - Gymnasion, Prázdninová škola Lipnice, Outward Bound Strukturní momenty PVČ - Hra jako základní programový prostředek PVČ - Osobnost vychovatele a pedagoga VČ, fenomén dobrovolnictví; motivace a hodnotové zakotvení - Specifické metody v PVČ - Sociální prostředí a jeho změny (rodina, škola, vrstevnická skupina)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring)
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring)
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti)
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti)
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí
Odborné dovednosti
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři)
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři)
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno, 2009.
  • Franc, M., & Knapík, J. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha, 2013.
  • Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha, 2019.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2010.
  • Hájek,B., Hofbauer,B., & Pávková,J. Pedagogické ovlivňování volného času: součané trendy. Praha: Portál, 2008.
  • Hofbauer, B., & Kaplánek, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice, 2010.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
  • Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R., & Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha, 2017.
  • Knapík, J., & Franc, M. Mezi pionýrským šátkem a mopedem: Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948-1970. Praha, 2018.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
  • Němec, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, 2002.
  • Pávková, J., & Hájek, B. Pedagogika volného času.. Praha: Portál., 2002.
  • Pávková, J. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, 2001.
  • Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha, 2018.
  • Vážanský, M., & Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr