Předmět: Pedagogické diagnostikování v MŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogické diagnostikování v MŠ
Kód předmětu USP/UK5DM
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Stručný přehled vývoje pedagogické diagnostiky v ČR a v zahraničí. - Pedagogická diagnostika jako vědní disciplína. - Diagnostické metody a techniky. - Specifika pedagogického diagnostikování dětí mladších tří let v mateřské škole. - Autodiagnostika učitele. - Pedagogické diagnostikování v oblasti motoriky, grafomotoriky, sebeobsluhy. - Pedagogické diagnostikování v oblasti kresby, laterality, hry. - Pedagogické diagnostikování v oblasti sluchového, zrakového vnímání a paměti. - Pedagogické diagnostikování v oblasti kognitivní úrovně, matematických představ. - Pedagogické diagnostikování orientace v prostoru a čase. - Pedagogické diagnostikování v oblasti komunikačních dovedností a řeči. - Pedagogické diagnostikování v oblasti sociálních dovedností a školní zralosti. - Pedagogické diagnostikování v primárním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Práce studentů ve dvojicích
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezit pedagogickou diagnostiku jako vědní disciplínu
vymezit pedagogickou diagnostiku jako vědní disciplínu
popsat význam pedagogického diagnostikování ve vybraných oblastech rozvoje dítěte předškolního věku
popsat význam pedagogického diagnostikování ve vybraných oblastech rozvoje dítěte předškolního věku
znát diagnostické metody a nástroje využitelné při diagnostikování dětí v mateřské škole
znát diagnostické metody a nástroje využitelné při diagnostikování dětí v mateřské škole
objasnit význam portfolia jako diagnostického nástroje učitele
objasnit význam portfolia jako diagnostického nástroje učitele
diskutovat specifika diagnostické činnosti učitele mateřské školy
diskutovat specifika diagnostické činnosti učitele mateřské školy
Odborné dovednosti
definovat pedagogickou diagnostiku a pedagogické diagnostikování
definovat pedagogickou diagnostiku a pedagogické diagnostikování
popsat vybrané metody a nástroje pedagogické diagnostiky
popsat vybrané metody a nástroje pedagogické diagnostiky
navrhnout a obhájit diagnostické portfolio dítěte v mateřské škole
navrhnout a obhájit diagnostické portfolio dítěte v mateřské škole
vymezit oblasti pedagogického diagnostikování dětí předškolního věku
vymezit oblasti pedagogického diagnostikování dětí předškolního věku
popsat autodiagnostiku učitele
popsat autodiagnostiku učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Práce studentů ve dvojicích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Známkou
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bednářová, J., & Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Edika, 2015.
  • Berčíková, A., Šmelová, E., & Stolinská, D. Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
  • Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. The family context of parenting in children's adaptation to elementary school.. Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2013.
  • Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Enigma, 2010.
  • Kratochvílová, J. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. 2014.
  • Majerčíková, J. Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku. Univerzita Komenského v Bratislave., 2012.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
  • Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
  • Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr