Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Stručný přehled vývoje pedagogické diagnostiky v ČR a v zahraničí. - Pedagogická diagnostika jako vědní disciplína. - Diagnostické metody a techniky. - Specifika pedagogického diagnostikování dětí mladších tří let v mateřské škole. - Autodiagnostika učitele. - Pedagogické diagnostikování v oblasti motoriky, grafomotoriky, sebeobsluhy. - Pedagogické diagnostikování v oblasti kresby, laterality, hry. - Pedagogické diagnostikování v oblasti sluchového, zrakového vnímání a paměti. - Pedagogické diagnostikování v oblasti kognitivní úrovně, matematických představ. - Pedagogické diagnostikování orientace v prostoru a čase. - Pedagogické diagnostikování v oblasti komunikačních dovedností a řeči. - Pedagogické diagnostikování v oblasti sociálních dovedností a školní zralosti. - Pedagogické diagnostikování v primárním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
pedagogické diagnostiky jako vědní disciplíny |
pedagogické diagnostiky jako vědní disciplíny |
pedagogického diagnostikování ve vybraných oblastech rozvoje dítěte |
pedagogického diagnostikování ve vybraných oblastech rozvoje dítěte |
diagnostických metod a nástrojů využitelných při diagnostikování dětí v mateřské škole |
diagnostických metod a nástrojů využitelných při diagnostikování dětí v mateřské škole |
portfolia jako diagnostického nástroje učitele |
portfolia jako diagnostického nástroje učitele |
specifik diagnostické činnosti učitele mateřské školy |
specifik diagnostické činnosti učitele mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
definovat pedagogickou diagnostiku a pedagogické diagnostikování |
definovat pedagogickou diagnostiku a pedagogické diagnostikování |
popsat vybrané metody a nástroje pedagogické diagnostiky |
popsat vybrané metody a nástroje pedagogické diagnostiky |
navrhnout a obhájit diagnostické portfolio dítěte v mateřské škole |
navrhnout a obhájit diagnostické portfolio dítěte v mateřské škole |
vymezit oblasti pedagogického diagnostikování dětí předškolního věku |
vymezit oblasti pedagogického diagnostikování dětí předškolního věku |
popsat autodiagnostiku učitele |
popsat autodiagnostiku učitele |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Známkou |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., & Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let.. Brno: Edika., 2015.
-
Berčíková, A., Šmelová, E., & Stolinská, D. Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2014.
-
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. The family context of parenting in children's adaptation to elementary school.. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group., 2013.
-
Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka.. Nitra: Enigma., 2010.
-
Majerčíková, J. Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku.. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave., 2012.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika.. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2006.
-
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.. Praha: Portál, 2001.
|