Předmět: Kurikulární dokumenty v praxi MŠ

« Zpět
Název předmětu Kurikulární dokumenty v praxi MŠ
Kód předmětu USP/UK4KD
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Zycháčková Magda, Mgr.
Obsah předmětu
- Kurikulum - pojetí, výzkum. - Kurikulární dokumenty v České republice. - Systém kurikula v České republice. - Vize mateřské školy jako vzdělávací instituce a její odraz ve školním vzdělávacím programu. - Proces tvorby školního kurikula. - Příprava projektu. - Realizace projektu. - Hodnocení projektu. - Projektová etika. - Závěrečná zpráva. - Role učitele při modifikaci školního vzdělávacího programu podle aktuálních edukačních požadavků. - Skupinová/týmová práce při tvorbě školního vzdělávacího programu. - Evaluace školního vzdělávacího programu. - Reflexe působení jedince/kolektivu v procesu tvorby školního vzdělávacího programu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Týmová práce, Analýza textu
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit pojem kurikulum
vysvětlit pojem kurikulum
vysvětlit vazbu mezi kurikulárními dokumenty pro předškolní vzdělávání
vysvětlit vazbu mezi kurikulárními dokumenty pro předškolní vzdělávání
popsat proces tvorby školního vzdělávacího programu
popsat proces tvorby školního vzdělávacího programu
popsat náležitosti školního vzdělávacího programu pro mateřské školy
popsat náležitosti školního vzdělávacího programu pro mateřské školy
Odborné dovednosti
připravit projekt pro mateřskou školu
připravit projekt pro mateřskou školu
realizovat projekt pro mateřskou školu
realizovat projekt pro mateřskou školu
spolupracovat při tvorbě projektu ve skupině
spolupracovat při tvorbě projektu ve skupině
aplikovat metody evaluace školního vzdělávací programu
aplikovat metody evaluace školního vzdělávací programu
vytvořit integrované bloky pro školní vzdělávací program
vytvořit integrované bloky pro školní vzdělávací program
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Týmová práce
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Známkou
Doporučená literatura
  • Bílá kniha, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT., 2001.
  • Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005.
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2017.
  • Hrozová, M. Klíčové kompetence žáků v oblasti Výchovy ke zdraví v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ. In Šimoník, O. Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Průcha, J., & Koťátková, S. Předškolní pedagogika.. Praha: Portál, 2013.
  • Svobodová, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha: Portál., 2010.
  • Syslová, Z. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi.. Brno: Masarykova univerzita., 2017.
  • Tupý, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice.. Brno: Masarykova univerzita., 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr