Předmět: Hudební tvorba dítěte + praxe

« Zpět
Název předmětu Hudební tvorba dítěte + praxe
Kód předmětu USP/UK4HT
Organizační forma výuky Přednáška + Řízené konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Hudební schopnosti dítěte předškolního věku. - Přehled osobností zabývajících se hudební tvorbou pro děti. - Utváření pěveckých dovedností a návyků v předškolním věku. - Poslechové činnosti a poslechový repertoár pro děti předškolního věku. - Instrumentální činnosti v mateřské škole. - Rytmické, tonální a harmonické cítění dětí předškolního věku. - Hudebně tvořivé postupy učitele a projevy hudební tvořivosti u dětí předškolního věku. - Didaktických metody uplatňované při hudebních činnostech v mateřské škole. - Organizační formy uplatňované při hudebních činnostech v mateřské škole. - Integrace vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech. - Integrativní pojetí folkloru při hudebních činnostech v mateřské škole. - Diagnostika hudebnosti dětí, hudební nadání a poruchy hudebnosti u dětí. - Trendy v hudební tvorbě pro děti; orientace ve vokální, instrumentální a divadelní tvorbě. - Příprava a realizace modelových situací - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
podstaty pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností v předškolním vzdělávání
podstaty pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností v předškolním vzdělávání
principů hlasové výchovy a specifik hlasových možností dětí předškolního věku
principů hlasové výchovy a specifik hlasových možností dětí předškolního věku
didaktických metod uplatňovaných při hudebních činnostech v MŠ
didaktických metod uplatňovaných při hudebních činnostech v MŠ
organizačních forem uplatňovaných při hudebních činnostech v MŠ
organizačních forem uplatňovaných při hudebních činnostech v MŠ
postupů integrace vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech v MŠ
postupů integrace vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech v MŠ
Odborné dovednosti
reflektovat princip komplexního pojetí hudebních činností při práci s dětmi v MŠ
reflektovat princip komplexního pojetí hudebních činností při práci s dětmi v MŠ
aplikovat principy hlasové výchovy při utváření pěveckých dovedností dětí předškolního věku
aplikovat principy hlasové výchovy při utváření pěveckých dovedností dětí předškolního věku
uplatnit projevy hudební tvořivosti dětí při plánování a realizaci hudebních aktivit
uplatnit projevy hudební tvořivosti dětí při plánování a realizaci hudebních aktivit
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro hudební činnosti s dětmi předškolního věku
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro hudební činnosti s dětmi předškolního věku
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci hudebních aktivit v MŠ
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci hudebních aktivit v MŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Známkou
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Franěk, M. Hudební psychologie.. Praha: Nakladatelství Karolinum., 2005.
  • Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In: Musica et Educatio IV.. Ružomberok: KU, PdF, 36?40., 2012.
  • Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem., 2002.
  • Lišková, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2006.
  • Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
  • Machů, E. Specifické didaktické možnosti práce v malotřídních školách. In Wiegerová, A. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr