Předmět: Rozvoj počátečních matematických představ + praxe

« Zpět
Název předmětu Rozvoj počátečních matematických představ + praxe
Kód předmětu USP/UK3RP
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozvoj prvotních představ o výrocích - matematický jazyk a symbolika, základy výrokové logiky. 2. Pravdivostní hodnota výroku, operace s výroky. 3. Složené výroky, negace složených výroku. 4. Rozvoj prvotních představ o množinách - prvek množiny, vztahy mezi množinami. Význam množin a množinových operací pro před primární a primární matematické vzdělávání. 5. Množinové operace (sjednocení, průnik, doplněk) a vlastnosti operací s množinami. 6 Grafické znázornění množinových operací, příklady. 7. Rozvoj prvotních představ o relacích - binární relace, určení binární relace. 8. Vlastnosti binárních relaci v množině. Relace ekvivalence a jejich využití na uspořádání a třídění množin. 9. Zobrazení jako speciální typ binární relace, vlastnosti zobrazení. 10. Speciální případ zobrazení - matematická funkce. 11. Řešení slovních úloh se zaměřením na výroky, množiny a relace. 12. Pojmy související s přirozeným číslem a metody jejich rozvoje. Propedeutika číselných operací v kontextových úlohách. Přirozené číslo jako kardinální číslo neprázdných množin. 13. Operace sčítaní a násobení v množině přirozeních čísel. Přirozené uspořádaní množiny přirozených čísel. 14. Vlastnosti sčítaní a násobení přirozených čísel. 15. Rozvoj prostorové představivosti v primárním vzdělávání, orientace v prostoru a hledání cesty. Společné a odlišné vlastnosti prostorových útvaru, určení polohy objektů v prostoru používáním jednoduchých výrazů. 16. Činnosti souvisící s měřením, práce v terénu a orientace v prostoru. Rozlišení rovinných útvarů od prostorových, sítě těles, stříhání a skládání, znázornění trojrozměrných útvarů v rovině. 17. Rovinné a prostorové útvary (bod, přímka, úsečka, čtverec, obdélník, čtyřúhelníky, kružnice, kruh), jejich pozorování a pojmenování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku
popsat základní oblasti matematických představ
popsat základní oblasti matematických představ
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci
Odborné dovednosti
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti
reflektovat vlastní didaktický přístup
reflektovat vlastní didaktický přístup
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Známkou
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání..
  • Ficová, L., & Žilková, K. Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania.. Prešov: Vydavateľstvo PdF Prešov., 2012.
  • Gerová, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy.. Banská Bystrica: PdF, Mateja Bela., 2007.
  • GEROVÁ, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela, 2007.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Praha: Portál, 2001.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010.
  • Pártová, E., & Židek, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky.. Bratislava: PdF UK., 1993.
  • PARTVOVÁ, E., ŽIDEK, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky. Bratislava: PdF UK, 1993.
  • Polák, J. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.. Plzeň: Fraus, 2016.
  • Uherčíková, V., & Haverlík, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ.. Bratislava: Dony., 2007.
  • UHERČÍKOVÁ, V., HAVERLÍK, I. K. Didaktika rozvíjania základných matematických predstáv. Bratislava: Dony, 2007.
  • UHERČÍKOVÁ, V., HAVERLÍK, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ. Bratislava: Dony, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr