Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozvoj prvotních představ o výrocích - matematický jazyk a symbolika, základy výrokové logiky. 2. Pravdivostní hodnota výroku, operace s výroky. 3. Složené výroky, negace složených výroku. 4. Rozvoj prvotních představ o množinách - prvek množiny, vztahy mezi množinami. Význam množin a množinových operací pro před primární a primární matematické vzdělávání. 5. Množinové operace (sjednocení, průnik, doplněk) a vlastnosti operací s množinami. 6 Grafické znázornění množinových operací, příklady. 7. Rozvoj prvotních představ o relacích - binární relace, určení binární relace. 8. Vlastnosti binárních relaci v množině. Relace ekvivalence a jejich využití na uspořádání a třídění množin. 9. Zobrazení jako speciální typ binární relace, vlastnosti zobrazení. 10. Speciální případ zobrazení - matematická funkce. 11. Řešení slovních úloh se zaměřením na výroky, množiny a relace. 12. Pojmy související s přirozeným číslem a metody jejich rozvoje. Propedeutika číselných operací v kontextových úlohách. Přirozené číslo jako kardinální číslo neprázdných množin. 13. Operace sčítaní a násobení v množině přirozeních čísel. Přirozené uspořádaní množiny přirozených čísel. 14. Vlastnosti sčítaní a násobení přirozených čísel. 15. Rozvoj prostorové představivosti v primárním vzdělávání, orientace v prostoru a hledání cesty. Společné a odlišné vlastnosti prostorových útvaru, určení polohy objektů v prostoru používáním jednoduchých výrazů. 16. Činnosti souvisící s měřením, práce v terénu a orientace v prostoru. Rozlišení rovinných útvarů od prostorových, sítě těles, stříhání a skládání, znázornění trojrozměrných útvarů v rovině. 17. Rovinné a prostorové útvary (bod, přímka, úsečka, čtverec, obdélník, čtyřúhelníky, kružnice, kruh), jejich pozorování a pojmenování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku |
komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku |
popsat základní oblasti matematických představ |
popsat základní oblasti matematických představ |
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku |
definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku |
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ |
charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ |
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci |
definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů |
realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů |
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku |
navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku |
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe |
užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe |
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti |
zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti |
reflektovat vlastní didaktický přístup |
reflektovat vlastní didaktický přístup |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Známkou |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání..
-
Ficová, L., & Žilková, K. Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania.. Prešov: Vydavateľstvo PdF Prešov., 2012.
-
Gerová, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy.. Banská Bystrica: PdF, Mateja Bela., 2007.
-
GEROVÁ, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela, 2007.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Praha: Portál, 2001.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010.
-
Pártová, E., & Židek, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky.. Bratislava: PdF UK., 1993.
-
PARTVOVÁ, E., ŽIDEK, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky. Bratislava: PdF UK, 1993.
-
Polák, J. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.. Plzeň: Fraus, 2016.
-
Uherčíková, V., & Haverlík, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ.. Bratislava: Dony., 2007.
-
UHERČÍKOVÁ, V., HAVERLÍK, I. K. Didaktika rozvíjania základných matematických predstáv. Bratislava: Dony, 2007.
-
UHERČÍKOVÁ, V., HAVERLÍK, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ. Bratislava: Dony, 2007.
|