Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
Obsah předmětu
|
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. - Egypt - architektura, sochařství, malířství. - Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. - Gotika. - Renesance, manýrismus - architektura, sochařství, malířství. - Baroko - architektura, sochařství, malířství. - Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. - Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění; vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
popsat cíl a obsah výtvarného umění |
popsat cíl a obsah výtvarného umění |
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BALEKA, J. Výtvarné umění. Výkladový slovník malířství, sochařství, grafika. Praha, 1997.
-
BERNARDOVÁ, E. Moderní umění. Praha, 2001.
-
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Bratislava, 2002.
-
GERO, Š., HUSÁR, J., SOKOLOVÁ, K. Úvod do teórie výtvarnej kultúry. Banská Bystrica, 1997.
-
GOMBRICH, E. H. The Story of Art. London, 1970.
-
GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
-
HRIVŇÁKOVÁ, S. Načo nám je výtvarná výchova. Nitra, 2006.
-
Krajcarová, J. Postavení současné výtvarné výchovy - výtvarné kurikulum Anglie = Contemporary art education - art curriculum of England. Zohor: Virvar, 2013.
-
LITTLE, S. .. izmy. Ako rozumieť umeniu. Bratislava, 2012.
-
SZIMETHOVÁ, M. Základy výtvarné kultury - studijní opora. Zlín, 2013.
|